Malmöföretaget Notebook Design planerar att notera sin aktie för handel under andra halvan av 2006. Bolaget har idag runt hundra aktieägare och är mitt uppe i en emission på 7,5 miljoner kronor. Pengarna ska bland annat finansiera en säljsatsning i USA.
— Aktieägarna kräver en notering och det är ett enkelt sätt för oss att rekrytera externt kapital. Frågan om vi ska bli publika kommer upp på stämman den 23 mars, säger VD Alexis Aminoff.
Det handlar inte om en börsnotering, utan en etablering på en alternativ handelsplats för bolaget, som säljer designade lock till bärbara datorer.
— Om stämman godkänner detta och våra affärer går bra ska handel upptas i kvartal tre eller fyra under detta året, säger Alexis Aminoff.
Nyligen sålde Notebook Design en testserie för ett tjugotal datorer till jättekoncernen Electrolux. Sedan tidigare har både brittiska och tyska fotbollsklubbar köpt specialtillverkade datorlock och i höstas startade företaget ett dotterbolag i USA. Under januari har den amerikanska försäljningen uppgått till 1,6 miljoner kronor.
— Det är raketfart uppåt. Bara i USA har vi en årsprognos på 65.000 enheter idag, säger Alexis Aminoff.
Den pågående nyemissionen har tecknats till hälften av befintliga ägare och nu försöker bolaget få in nya investerare. Alexis Aminoff uppger att Notebook Design omsatte mellan sju och åtta miljoner kronor under 2005, och att målet för innevarande år är 35 miljoner. Företaget har fem anställda i Sverige och Alexis Aminoff som huvudägare.