Medicinteknikbolaget ProstaLund köper ut sig från det havererade distributionsavtalet med amerikanska ACMI. Lundabolaget får nu tillgång till 90 nordamerikanska kunder som tidigare varit exklusiva för ACMI och anställer två säljare för en förväntad omsättningsökning.
— Vi tar över hela kundbasen, vilket kommer ge en direkt avspegling i resultaträkningen, säger Magnus Bolmsjö, VD på ProstaLund, vars aktie handlas på Alternativa Aktiemarknaden sedan drygt ett år.
Det var under 2004 som distributören ACMI fick interna problem och inte sålde ProstaLunds produkt för mikrovågsbehandling av prostataförstoring enligt avtal. Omsättningen rasade och i april 2005 tog ProstaLund över den nordamerikanska nyförsäljningen. Samarbetet skulle avslutats helt i oktober 2007, men för en hemlig summa kortas nu övergångstiden kraftigt.
Under förra året anställde ProstaLund åtta personer i en amerikansk försäljningsorganisation och nu är två till på väg in. Bolaget omsatte runt sju miljoner kronor i Nordamerika under 2005. Med totalt 125 kunder i USA och Kanada, och en uppdämd efterfrågan hos kundstocken som varit låst till ACMI, ska försäljningen tredubblas i år.
— Med egen distribution får vi också bättre bidrag i affärerna, säger Magnus Bolmsjö.
I december 2005 bedömde Bolmsjö att företagets försäljning skulle minska med över 30 procent till runt 26 miljoner kronor för helåret. ProstaLund har runt 200 aktieägare, där Gustaf Douglas maktbolag Latour är störst.