Lundaföretaget Wayfinder, som idag meddelar att bolaget noteras på Nordic Growth Market (NGM) nästa månad, har drabbats av förseningar på den amerikanska marknaden. I slutet av förra året öppnades ett kontor i San Francisco. Planen var att företagets navigeringslösningar för mobiltelefoner skulle lanseras i USA under juni och att en bredare marknadsföringskampanj skulle dras igång. Men ännu idag är lanseringen inte genomförd – och något datum för när det sker finns inte.
— Det har tagit längre tid än beräknat på grund av omständigheter som vi inte kan påverka. Bland annat handlar det om förseningar för ett antal mobiltelefonmodeller. Allra viktigast är dock att vi bygger upp vår säljkapacitet i USA, säger VD Magnus Nilsson.
Trots motgångarna på den amerikanska marknaden räknar Wayfinder med en stark tillväxt och ett flertal affärer inom kort. I dag har bolaget avtal med fem operatörer som tillhandahåller den Symbian- och Javabaserade Wayfinder Navigator. Före årsskiftet ska den siffran vara fördubblad.
— Den målsättningen är jag helt övertygad om att vi kommer nå. Flera affärer är på gång, men mer än så kan jag inte säga, konstaterar Magnus Nilsson.
Under 2004 gjorde bolaget en förlust efter finansnetto på 28 miljoner kronor, vilket översteg omsättningen på 23 miljoner. Tillväxten har tagit fart under första halvåret i år och redan är omsättningen cirka två miljoner högre än hela förra årets omsättning. Förlusterna håller däremot i sig och under årets sex första månader gick Wayfinder back med ytterligare 16 miljoner. Break-even väntas först under andra kvartalet nästa år. Likviditetsbehovet har därmed ökat och är ett av motiven till den omfattande nyemission på 186,6 miljoner kronor, som genomförs i samband med börsnoteringen.
I morgon inleds teckningsperioden som pågår till den 30 september. Teckningskursen har satts till 49 kronor per aktie. Den 21 oktober noteras aktien på NGM-listan.