Teknikkonsultkoncernen Epsilon med huvudkontor i Malmö har fått forskningsmedel från statliga Vinnova, Verket för innovationssystem, för att tillsammans med Chalmers och SSAB utveckla krockbalkar som expanderar automatiskt i bilfronten, styrt av förhållanden vid en krock.
Idén kommer från uppfinnaren Björn Frenell i Sundsvall och är patentsökt. Grundtanken är att krockbalkarna ska kunna fungera på samma sätt som krockkuddar. Stålbalkarna ligger veckade som ett dragspel och expanderas med gas vid en krock. Hastighet och vikt avgör mängden gas som behövs för att expandera balkarna till rätt läge. Storleken på föremålet som bilen krockar med påverkar om expansionen sker i längd-, bredd- eller höjdled.
Så ser i alla fall idén ut, men än så länge är det en skrivbordsprodukt. De kommande tre åren ska man undersöka om det låter sig göras i praktiken. Förutsättningen är också att det då finns färdiga system för att beräkna förhållandena vid en krock, så kallade pre crash-system, ett område där det redan bedrivs intensiv utveckling.
— Vi ska göra praktiska prover samt se om det finns industriell potential i idén och lösningen, säger Hans Bjarnehed på Epsilon High Tech i Göteborg, det dotterbolag inom koncernen som ansvarar för projektet.
Epsilon var börsnoterat fram till förra våren, då koncernen köptes ut från Stockholmsbörsen av grundaren och affärsmannen Dan Olofssons bolag Danir AB. Koncernen har i dag cirka 750 anställda på ett 30-tal orter i landet.