Kort sagt: Samtidigt som Ideon senare i vår byter VD står forskningsbyn inför en rad strategiska vägval, som alla utgår från samma fråga: Vad ska Ideon vara?
I det läget är det dags för Lunds kommun att ta ett kliv framåt och på allvar engagera sig i vad som sker i stadens nordöstra hörn.
Av Thomas Frostberg
Ideons storhetstid har knappt börjat var rubriken på Rapidus fredagsanalys för precis två år sedan. Den är minst lika aktuell i dag, om inte mer, när Ideon står inför ett VD-byte och styrelsen diskuterar framtida strategi för forskningsparken.
Någon kanske tror att VD-uppdraget övergår i en mer förvaltande roll när marken på Ideonområdet nu i stort sett är fullt bebyggd. Men tvärtom står Ideon inför sitt kanske viktigaste strategiska vägval sedan forskningsbyn bildades 1983: Hur ska man förhålla sig till de nya satsningar som växer fram kring Ideon, främst på det så kallade Brunnshögsområdet på andra sidan motorvägen?
Ideons namn är så attraktivt att det bildats en krans av företag runt det egentliga Ideonområdet. Och i ärlighetens namn är det bara ett fåtal insatta personer som håller reda på var gränsen går. Det viktiga är ju inte byggnaderna och marken, utan den kreativa miljön och nätverket mellan människorna – oavsett vilken sida av Scheelevägen de arbetar på.
Rapidus enkla förslag är därför att släppa prestigen och låta Ideons namn omfatta hela nordöstra hörnet av Lund där innovativa företag är i ständig tillväxt. Varför ska vi försöka lära omvärlden ett nytt namn som Brunnshög – dessutom helt omöjligt att använda i internationella sammanhang – när Ideons varumärke redan är så starkt?
Området mellan Brunnshög och nuvarande Ideon, dominerat av fastighetsbolaget Briggen med bland annat Edison Park, ska givetvis också omfattas av det nya Ideonbegreppet.
Konkret innebär det att ett nytt stor-Ideon också omfattar börsbolag som Gambro, Axis Communications, SwitchCore, AstraZeneca och hela Ericssons verksamhet i Lund med Sony Ericsson och Ericsson Mobile Platforms – företag som redan i dag anses vara av avgörande betydelse för Ideons framgångsfaktor.
Problemet är att Ideons verksamhet, som utgår från aktiebolaget Ideon Center, präglas av att ägarna är de båda fastighetsbolagen Fastighets AB Ideon och Ideon AB. Närliggande frågor som drift och marknadsföring av själva forskningsparken är prioriterade, men inte nätverksbyggande och marknadsföring i en bredare mening.
Ideon Center skulle behöva betydligt kraftigare ekonomiska muskler för att kunna utnyttja hela den potential som ligger i Ideons namn. Ett nytt, större Ideon ställer därför helt andra krav på organisation, ägare och i slutändan finansiering.
Om fler fastighetsbolag gick in i Ideonsamarbetet skulle det stärka ekonomin, men det behövs också nya aktörer i ägarkretsen.
Lunds universitet finns indirekt med som delägare i fastighetsbolaget Ideon AB, men skulle kunna göra betydligt mer för att direkt stödja utvecklingen av Ideon.
Ännu värre är det med Lunds kommun. Visserligen sitter ett par politiker i styrelsen för Ideon Center, men verkligt inflytande i form av ägarmakt saknas. Politikerna i Lunds kommun är bortskämda med vad Ideon och universitetet har gett staden genom åren, utan att kommunen har gjort särskilt mycket för att förtjäna det.
Därför vore det på tiden att Lunds kommun gick in som delägare i samband med skapandet av ett utvidgat Ideon. Något intresse har inte funnits tidigare, men på Rapidus tror vi oss veta att den nuvarande kommunledningen med Lennart Prytz i spetsen i alla fall är positiva till idén. Vad som krävs är politisk handlingskraft för att gå från tanke till handling.