Kort sagt: Efter en lång tid av total stiltje börjar marknaden för företagsförvärv åter röra på sig. Det handlar inte främst om pressade teknikbolag som köps upp för en billig penning, utan om affärer i traditionella industribranscher.
Av Thomas Frostberg
Senare i dag delas priset till Årets Rapidusföretag 2002 ut. Det går till ett innovativt bolag i Öresundsregionen som presterat något alldeles extra under det gångna året.
Juryns arbete har varit hårt, men inte beroende på brist på kvalificerade kandidater – tvärtom. Trots all deppighet kring konjunkturen finns det fortfarande entreprenörer som tror på det stora genombrottet. Efter ett par omgångars gallringar återstod i år fyra mycket spännande företag, två danska och två skånska, som imponerade på juryn genom sitt sätt att kombinera idéhöjd med en sund ekonomisk bas.
Det finns alltså hopp i dessa mörka tider, även om de positiva exemplen varit näst intill osynliga under det senaste året. Samtidigt som många bolag fortfarande har det tufft och kanske måste gå igenom ytterligare ett sparprogram innan det vänder, finns det företag som det faktiskt börjar gå bra för.
Skillnaden jämfört med de glada dagarna 1999-2000 är snarast säljargumenten. I stället för att skryta om nya tjänster, möjligheter och finesser ligger fokus helt på att spara pengar i den befintliga verksamheten. Betydelsen av effektivare drift har placerat begrepp som ROI (return on investment) på hedersplats.
Konkurser och andra former av utrensning har samtidigt haft sina effekter och de som överlevt har just nu möjlighet att ta marknadsandelar inför en kommande uppgång.
För förr eller senare vänder det och flera personer som Rapidus talat med vittnar om att aktiviteten redan ökat inom området förvärv och fusioner. Men det är den så kallade gamla ekonomins företag som tagit ledningen. Att vi hör så lite om det beror bland annat på att köparna ofta är utländska bolag.
Det är för tidigt att tolka in en bredare konjunkturvändning i utvecklingen, men något har i alla fall förändrats de senaste sex månaderna. Mängden affärsförslag har ökat markant samtidigt som kvaliteten har höjts på de företag som bjuds ut, enligt en av de större finansiella aktörerna i regionen.
Det handlar inte minst om management buyouts, där ledningen för dotterbolag i större koncerner köper ut sin verksamhet. I jakten på renodling vill koncernledningen sälja av allt som inte hör till kärnverksamheten, även om det handlar om lönsamma dotterbolag.
Dumpningsaffärer, som när GN Store Nord på nyårsafton gav bort sitt forna stjärnbolag NetTest för en krona, sägs snarast tillhöra undantagen.
Paralysen är bruten som en konsult säger, efter att på senare tid ha varit fullbokad av analysuppdrag inför olika möjliga förvärv.
Däremot kan processen bli lång, eftersom säljaren måste övertygas om det förnuftiga i att sälja till ett pris som ligger långt under värderingarna från bara ett par år tillbaka. Det dröjer till kontraktsskrivning, vilket gör att arbetsbördan fortfarande är ganska låg på många av de större advokatkontoren. Av imageskäl har man inte velat göra sig av med personal, utan i stället har flera av byråerna aktivt fått börja söka kunder och marknadsföra sig.
Än så länge har utvecklingen inte spridit sig till de plågade high tech-företagen, men förr eller senare når den också dit. Det är svårt att veta exakt när, men nu finns i alla fall tydliga signaler om att 2003 inte blir ett lika handlingsförlamat år som 2002.