Kort sagt: Veckans nyhet att Siemens bygger en mobiltelefon på Ericssons tekniska plattform är ett kvitto på att Lund förblir ett viktigt Ericssonfäste.
Förmedlande länk i affären är ett finskt bolag som leds av ett gäng gamla Ericssonchefer.
Av Thomas Frostberg
Strunta i designen, det viktiga är vad som finns innanför plastskalet.
Elaka tungor menar att det har varit Ericssons linje i många år och att det också är förklaringen till bolagets kris inom mobiltelefonområdet.
Men för drygt ett år sedan startade Ericsson plattformsbolaget i Lund, ett bolag som har just detta som affärsidé, även om chefen Tord Wingren knappast skulle formulera sig på det sättet.
Ericsson Mobile Platforms, EMP, har hittills främst uppmärksammats för en sak: De är de enda som fått rekrytera, när övriga koncernen skurit ner. Vid starten i september förra året hade EMP 800 anställda, varav 550 i Lund. I dag har det ökat till 1.000 anställda, varav 700 i Lund.
Däremot har artiklar och TV-reportage sällan gett svar på den grundläggande frågan: VARFÖR?
Enklast kan det förklaras med att Ericsson vill bli mobilvärldens motsvarighet till Intel. Oavsett vad det står utanpå telefoner, handdatorer och andra prylar med radiokommunikation så ska det vara Ericssonteknik inuti.
Denna marknadsutveckling drivs framåt av att allt fler aktörer, inte minst mobiloperatörerna, vill branda egna telefoner – alltså sälja dem under eget märke med sina egna tjänster färdiginstallerade. Att producera själv vore dock otänkbart.
Samtidigt tvingas de traditionella mobiltelefontillverkarna ta fram nya modeller i en takt som deras organisationer inte kan hantera.
Det senaste exemplet är Siemens. Även om man är fyra på världsmarknaden anlitar bolaget en designpartner i Finland för att bygga nästa telefon utifrån Siemens krav. Microcell, som det finska bolaget heter, bygger i sin tur sin verksamhet på bland annat EMP:s tekniska plattformar. Och alla inblandade berättar öppet om det.
Något håller på att hända i mobilbranschen. Betydligt fler affärer av det här slaget har redan gjorts, även om de är hemliga. Kan Ericsson ta en tätposition i detta nya lopp så kommer det att gynna Lund och hela Öresundsregionen påtagligt. De första positiva signalerna syns redan:
* Det är inte bara ett faktum att EMP expanderar. För första gången sitter den högsta ledningen för ett av Ericssons dotterbolag faktiskt i Lund.
* Närheten till Ericsson har varit en drivkraft för många nya bolag, inte minst på Ideon. EMP kommer att bygga ett eget partnerprogram, som kan innebära en genväg för lokala innovationsföretag ut på världsmarknaden. (Mer om detta i nästa veckas nyhetsbrev.)
* Microcell med 400 anställda, varav ett 80-tal i Köpenhamn, är som designpartner nära förknippat med Ericsson. Mitt i Nokialand styrs Microcell av ett gäng gamla Ericssonchefer med Anders Torstensson och Jan Ahrenbring på ledande positioner. Och i systerföretaget MyOrigo, som jobbar med samma affärsmodell för de mer avancerade telefonmodellerna, styr Mats Lindoff som fram till i somras var VD för C Technologies och tidigare GSM-chef på Ericsson i Lund. Personliga kontakter ska aldrig underskattas, till exempel har Microcell också uppdrag för Sony Ericsson.
Hittills har EMP i genomsnitt tagit en ny order var sjätte vecka sedan starten, men det dröjer sex till nio månader från avtal till dess att telefonmodellen är ute på marknaden. Då börjar också royaltyintäkterna att ticka in.
Först till sommaren går det alltså att se resultatet av EMP:s första år.