Kort sagt: Medicon Valley täcker bara Öresundsområdet. Resultatet är att viktiga biotekklungor i utkanterna av området hittar på egna brands som marknadsförs aggressivt. Alla vill vara en del av bio-boomen. Internationellt sett är det en dålig idé att flera lokala aktörer kämpar om den flyktiga, globala uppmärksamheten. Medicon Valley ska kunna rymma alla kluster i Sydsverige och Danmark för att regionen ska utvecklas.
Av Arne R. Steinmark
BioTEAMSouth. Det låter lite som en supporterklubb till Hells Angels, men så är inte fallet. BioTEAMSouth är däremot ett nytt försök att marknadsföra ön Fyn och Sønderjylland i Danmark som en region med specialkompetens inom bioteknologi och potential inom hälsosektorn. Fyns största stad, Odense, är internationellt känd som sagoförfattaren H. C. Andersens födelsestad, men vill nu hamna på världskartan för något helt annat:
Odense is to proteomics what Nashville is to country music lyder sloganen.
Det är lätt att ha sympati för Odense-initiativet sett med lokalpatriotiska glasögon. Men en fråga tränger sig oundvikligen på. Vad det inte själva idén att Medicon Valley via Medicon Valley Academy (MVA) skulle användas som varumärke i internationell marknadsföring? Och som naturlig följd av detta: Var går gränsen för Medicon Valley?
Ett viktigt tillägg, innan vi letar efter svaren. Medan det handlar om marknadsföring utåt, handlar det inåt sett om pengar. MVA:s fokus på Öresund koncentrerar strömmen av internationellt kapital till Köpenhamn, Malmö och Lund, medan Odense, Århus, Aalborg, Kalmar och Göteborg lätt hamnar i periferin där den välutbildade arbetskraften försvinner. Lokalt är man därför tvingad till motdrag för att komma åt tillväxten. Man är tvingad till lokala investeringar och marknadsföring, om man inte ska glömmas bort. Man är tvingad till initiativ som Fyns BioTEAMSouth. Därför tyder mycket på att även Århus är på god väg med sitt eget biotek-brand – ja, de har redan etablerat Biomedico Forum. Och kanske kommer Aalborg att kallas BioTEAMNorth… fortsätt själv skapa listan över lokala biotekkluster.
Hellre än att fungera som supportrar till MVA, för att fortsätta liknelsen med MC-gängen, kommer de nya organisationerna att presentera sig som jämbördiga konkurrenter med MVA. De kommer att söka samarbete i nätverkets nätverk, Scanbalt, som förenar biotekkluster i Norden, Baltikum, Polen, Kaliningrad och S:t Petersburg. – Och framför allt norra Tyskland mätt från Hamburg, där 80 procent av de tyska bioteknikinvesteringarna hamnar i ögonblicket. Exempelvis har det under de senaste tre åren vuxit fram hela 38 nya biotekföretag i Hamburg- och Kiel-området.
Ur internationellt perspektiv blir det en kakafoni av röster och regionala varumärken som ska kämpa om investerarnas intressen. Resultatet kan i värsta fall bli att alla ropar så högt att kapitalet väljer att flytta till helt andra områden eller att de internationella investeringarna blir mindre än de annars kunde blivit.
I dag har vår region ett biotek-varumärke som fått internationellt erkännande för att vara i toppklass – och det är Medicon Valley. Det finns ingen anledning att ha fler. Däremot finns det ett stort behov av att justera Medicon Valleys profil och omfång. Det vet MVA också själva och därför diskuterar styrelsen i MVA frågeställningen löpande. Men halvtidsresultatet är att MVA är rädda för att urvattna sitt fokus på Öresund. Periferin får i stället erbjudande om associeringsavtal, ett erbjudande som kanske också kommer att ges till nya organisationer i Stockholm, Uppsala och Kiel – städer som geografiskt och kulturellt har betydligt svagare band till Öresundsområdet. MVA hoppas på så sätt kunna fokusera på Öresund och samtidigt få nya vänner. Men det är inte tillräckligt.
För alla andra än oss själva är avståndet från Odense till Kalmar eller från Malmö till Aarhus inte skrämmande. Inte heller för de amerikaner eller japaner som överväger att investera här. Men de 661 kilometer som ligger mellan Köpenhamn och Uppsala är i gengäld långa.
Uppgiften för MVA tycks därför vara klar. Öresund, eller kanske snarare Ven i Öresund, är en geografisk knutpunkt för MVA som griper över alla bioteknologiska miljöer av betydelse i hela Danmark och Sydsverige. Och då den medicinska delen av biotekindustrin är i klar majoritet är det också naturligt att det i varumärket ingår ett Medicon. Det bör inte betyda att vi därmed utestänger bioteknik inom andra områden som miljö, jordbruk, livsmedel och så vidare. Alla fackområden bör kunna spela en roll.
Det är givet att det lilla området kring Öresund inte ska betala för marknadsföringen av hela Danmark och Sydsverige som ett bioteknologins Mecka. Alla områden som vill marknadsföras ska lämna bidrag till finansieringen av ett långt kraftfullare och resursstarkare MVA, som blir det paraply som ska säkra bästa möjliga presentation av de lokala kompetenser som finns i de olika biotekklungorna. Och blir en värdig motståndare till de stora konkurrerande regionerna.
Man kan alltid diskutera vem som ska ta initiativet och exakt hur en modell ska se ut. Vi kan inte låta MVA utveckla sig till ett centralistiskt monster fyllt av Köpenhamnare. Men någon måste stoppa den annalkande hären av lokala marknadsföringschefer, resursslöseriet, fragmenteringen och förvirringen. Vår region förtjänar en klar stämma som kan höras globalt. MVA:s styrelse kan gott börja rensa strupen.
Arne R. Steinmark är chefredaktör för Biotech Denmark.