Kort sagt: Entreprenören Christer Fåhraeus bygge av Anoto, Lundabolaget som ligger bakom en teknik för digitalt papper och penna, skakas nu på allvar av telekomkrisen. Anställda får gå och nya miljoner måste in när säljprognoserna inte håller.
En rad saker talar ändå för att Fåhraeus och hans gäng är på god väg att lyckas med sin idé, även om vägen dit har blivit krokigare. Bland annat prioriteras nu företagstjänster framför konsumentprodukter.
Av Thomas Frostberg
Det var tuffa nyheter när börsnoterade Anoto Group i förra veckan släppte sin halvårsrapport:
– Omsättningen var oförändrad 82 miljoner, medan rörelseresultatet var -236 miljoner.
– Målet om positivt kassaflöde nås först under andra halvåret nästa år. Tidigare mål var under våren.
– Stockholmskontoret bantas med 80 personer och Anoto lämnar de tjusiga lokalerna i stadens absoluta centrum.
– Bolaget behöver mer pengar. Drygt 200 miljoner svenska kronor ska tas in i en nyemission under oktober.
Aktien föll så klart på börsen.
Är även hela idén om en patentskyddad världsstandard för digitala pennor och papper på väg att falla?
Telekomkrisen har utan tvekan ställt till rejäla problem för Anoto. Konsumenttjänsterna – bland annat handskrivna mail och SMS – har inte alls kommit i gång som planerat. Flera mobiloperatörer har skjutit upp tidpunkten för lansering till nästa år.
Konsumenttjänsterna är de som Anoto hittills har profilerat hårdast och de var tänkta att stå för omkring en tredjedel av intäkterna. Nu lyfts i stället företagslösningarna fram. Här handlar det inte så mycket om nya, fräcka tjänster, utan om ett nytt sätt att sända information för att spara tid och pengar. Och här går försäljningen bättre än budget.
Det enklaste exemplet är serviceteknikern som kan fylla i sin rapport direkt ute på fältet. Kunden kan skriva under på plats och sedan skickas pappret i elektronisk form via en mobiltelefon. Underlaget för fakturan kommer in i systemet snabbare och flera led av pappershantering försvinner.
Skillnaden för Anoto är också att dessa tjänster inte kräver mobiloperatörerna som partner, utan det kan till exempel vara ett bolag som redan trycker blanketter till offentliga myndigheter. Informationen som skickas är vanlig datatrafik och Anoto behöver inte vänta in strategiska lanseringsbeslut hos pressade operatörer. De senast presenterade samarbetsavtalen har varit av det här slaget.
Det som talar för att slaget om världsmarknaden till sist ändå lyckas är uppbackningen från en rad mycket stora bolag.
* Ericsson har varit med från start och är största ägare i Anoto. De har också, trots egna problem, garanterat sin del av den kommande emissionen. Sony Ericsson var först ut med att lansera Anoto-pennan.
* Ytterligare en mobiltelefontillverkare av minst samma dignitet som Sony Ericsson och Logitech lanserar Anoto-pennan i version 2.0 kring årsskiftet. Pennans storlek blir då 40 procent mindre, något som är avgörande för att den enkelt ska tas med i väskan eller fickan.
* Logitech, världsledande tillverkare av PC-tillbehör, presenterar sin version av pennan den 10 oktober under TIME-mässan i Stockholm. I det här fallet kommunicerar pennan direkt med en dator, utan att gå vägen över en mobiltelefon.
* Microsoft och Hitachi är andra storföretag som anslutit sig till och arbetar aktivt med Anoto-konceptet.
* Anoto har lyckats komma in på absoluta toppnivå hos de största företagen, något som är dåligt uppmärksammat eftersom toppchefer för exempelvis japanska världskoncerner är okända bland journalister i Europa. Men Fåhraeus har även träffat några av de verkliga höjdarna inom amerikansk IT-industri.
* Även bolag som tidigare ifrågasatt Fåhraeus möjligheter att lyckas med Anoto tillhör nu kretsen av partnerföretag.
Nu väntar en tuff höst, men under första kvartalet nästa år räknar Christer Fåhraeus med att kunna ge intervjuer med positiva förtecken igen. Till dess ska flera stora lanseringar ha skett.
Fakta om Anoto:
Anoto har utvecklat en patentskyddad teknik för överföring av handskriven text till bland annat datorer och mobiltelefoner. Tekniken består av ett särskilt papper och en penna med inbyggd kamera. På pappret finns ett mönster av mycket små prickar som kameran i pennan registrerar när något skrivs. Prickarnas inbördes placering gör att pennan inte bara vet var på pappret den befinner sig – utan också på vilket papper i världen användaren skriver. Det gör det möjligt att använda Anoto-teknologin för blanketter, annonser och andra formulär där uppgifterna fylls i och sedan skickas via mobiltelefon eller dator till rätt mottagare.