Kort sagt: Litet i det tysta växer ännu ett järnvägsprojekt sakta fram mot offentligheten – den så kallade HH-tunneln, en drygt fyra kilometer lång förbindelse under vattnet mellan Skåne och Själland.
Projektet har stora chanser att bli verklighet, men innehåller två stora frågetecken: Tidsplanen och finansieringen.
Av Anders Wendelberg
En effektiv kollektivtrafik i Öresundsregionen anses inte bli komplett förrän en fast förbindelse byggs även mellan Helsingborg och Helsingør. En HH-tunnel skulle också bli en nödvändig länk för de pågående planerna på en Europabana med snabbtåg från Stockholm via Skåne ut i Europa. För det krävs också en bro över dansk-tyska Fehmarnsund. EU stöder broplanerna och har utlovat 10 procent av finansieringen.
Två separata grupper, en regional och en internationell, studerar just nu den tänkta HH-tunneln.
Under samlingsnamnet Europakorridoren finns idag 37 intressenter. Kommuner och landsting i Sverige och Danmark är kärnan i gruppen, som fortsatt växer. Hamburg stad tillkom så sent som i veckan. Ordförande i gruppen är socialdemokraternas starke man i Göteborg, Göran Johansson, en röst den svenska regeringen lyssnar på.
Den andra gruppen är HH-kommittén med fem inblandade parter, Helsingborgs och Helsingørs kommuner, Region Skåne, Frederiksborgs Amt samt Hovedstadens Udviklingsråd i Köpenhamn. Gruppen är regional och anser att tunneln har ett liv i sig, utan att kopplas till Europakorridorens planer. Kommittén arbetar för att Öresundstågen skall kunna köra runt hela Öresund och inte som idag låsas av ett spårnät i form av ett U. Förstudien har hittills kostat 1,6 miljoner danska kronor, varav EU bidragit med hälften.
Att integrationen kräver bättre kollektivtrafik via en tunnel menar bland andra Helsingørs borgmästare Per Tærsbøl: Men ingen godstrafik, inga biltransporter med tåg och inga höghastighetståg genom tunneln. Den sista punkten delas inte av Europakorridorens förespråkare.
Vilket perspektiv som segrar avgör också hur notan ska fördelas.
Den tänkta tunneln börjar och slutar enligt förstudien på svensk sida vid Knutpunkten, Helsingborgs underjordiska järnvägsstation. Endera dras spåren norrut från city och går i en båge över Sundet, eller också från Knutpunkten till Sydhamnen och därefter under vattnet. Anslutningen i Helsingör blir ungefär där Scandlines färjeläge idag befinner sig. Tunneln förlängs sedan under Helsingörs stationsområde för att ansluta till danska stambanan några kilometer söder om stadskärnan.
Sveriges statsminister Göran Persson har försiktigt stöttat tanken på en tunnel och en idéstudie av förbindelsen nämndes i infrastrukturpropositionen i höstas. Men svenska Banverket har ännu varken fått medel eller uppdrag att intensifiera planerna och är bara observatör i de olika grupperna.
Två typer av tunnlar diskuteras: En sänktunnel, eller en borrad tunnel. Kanske måste båda alternativen användas för att bemästra de svåra bottenförhållandena i det nästan 40 meter djupa sundet. Kostnaderna styrs av ett ännu ej avgjort faktum: Skall tunneln vara enkel- eller dubbelspårig? En dubbelspårig tunnel är kalkylerad att kosta cirka sex miljarder danska kronor.
HH-kommittén laborerar med en tidsplan som innebär att först när Citytunneln i Malmö är klar, 2008-2009, skulle maskiner och kunskap flytta norrut. Med sex till åtta års byggtid skulle en HH-tunnel vara klar först 2014-2017.
Det är också här problemen ligger. Att bygga tunnlar är svårt, dyrt och tidskrävande. I bakgrunden finns tunneln genom Hallandsås som skulle varit byggklar 1996 och invigd 1997. Inte heller Citytunneln har förskonats från problem. Den skulle ursprungligen stått klar senast 2005, men käbbel om ekonomin i ägarkonsortiet och en ny hårdare miljölag har fördröjt arbetet.
Med den starka uppbackningen från olika aktörer är det realistiskt att tro att HH-tunneln byggs, men slutsatsen är att tidsplanen är alldeles för optimistisk.
Dessutom måste finansieringen vara solklar för att undvika tidsspillan.
Med rätt förarbete, ledning och finansiering kan en HH-tunnel bli det tunnelbygge som lyckades, redan vid första försöket.
Anders Wendelberg är tidigare chefredaktör för Nordvästra Skånes Tidningar, NST, och Barometern och har varit Malmöchef för nyhetsbyrån FLT. I dag är han fri skribent.