Alla talar om det idag.
Så står det i en färsk folder om ett seminarium på måndag på Medeon Science Park i Malmö.
Talar om vad?
Entreprenörskap. Iværksætteri.
Det är det nya favoritordet i näringslivet, sedan allmänt vedertaget corporate bullshit om visioner kommit på skam i takt med de fallande kurvorna.
Jo, visst talar alla om det. Frågan är vad som görs och om det görs rätt.
I en färsk rapport från Huset Mandag Morgen beskrivs den bristande ambitionen hos ungdomar vad gäller iværksætteri. Det är bland annat dansk tryghedsnarkomani som lägger hinder i vägen. Rapporten baseras på djupa samtal med fokusgrupper och den utmynnar i några förslag och riktlinjer som alla är värdefulla. Allra mest vikt läggs vid utbildningsfrågorna.
Mängder av initiativ som avser att stimulera nyföretagandet tas också hela tiden. Gasell-tävlingar, nätverksbyggen, First Tuesday-möten, Venture Cup-tävling, ja exemplen är otaliga.
Det är ett tidens tecken att lågt profilerade Dansk Iværksætter Forening nu förbereder en större satsning på ny organisation och stärkt struktur. Den nye ordföranden Nicolai Seest säger i samtal med Rapidus att en hel del ska hända efter årsskiftet och att han och styrelsen bedömer att det finns ett behov och en roll att spela för föreningen.
Så är det alldeles säkert. Läsningen i Mandag Morgens rapport är delvis nedslående.
Ett av skälen till en medelmåttig entreprenörsvilja i Danmark är säkert den svaga industriella traditionen, men det är inte hela förklaringen. Det är kanske ungefär som på den svenska sidan, nämligen för krångligt, för ensamt och alldeles för missgynnat skattemässigt att satsa på att bygga upp ett eget företag.
Bolagsskatten som sådan är visserligen inte problemet, men det behövs till exempel nya, bättre system för att låta vinster stanna och arbeta vidare i uppbyggnadsskeden, utan beskattning.
Men det är också en fråga om diskussion och kommunikation.
Rapidus slåss för två punkter i den fortsatta debatten:
1) Politiker, lokalt, regionalt, nationellt, måste utsättas för en intensiv lobbying så att värdet av kreativt nyföretagande verkligen lyfts fram. Dessa politiker måste i sin tur framhålla de goda exemplen. Partierna har idag verkligt dåligt förankrade talesmän i dessa frågor, både i Danmark och Sverige.
Det politiska uppdraget är INTE bara att allokera resurser och bidrag och stöttning till framtidens företagare. Det är att skapa opinion, medvetenhet och kunskap om hur mycket de framgångsrika entreprenörerna betyder för omvärlden.
Här är det verkligt dåligt beställt, både i Danmark och Skåne.
Kan ni namnge en tung politiker som profilerat sig hårt på de här frågorna? Maila eller ring Rapidus i så fall. Jag kan det inte.
2) Etablerade veteraner i näringslivet måste ta sitt ansvar. Stötta nya, unga företagare aktivt, med tankar, idéer och strategihjälp.
Gör det gratis, du som redan blivit rik. Den entreprenör som lyckas kliva över tröskeln till de etablerades värld kommer med all sannolikhet att tacka dig.
I vissa fall kallas det mentor, som vid entreprenörsmässan i Malmö i onsdags. Kalla det vad ni vill, men näringslivets hjältar måste ta sin del för att det ska kommer nya, ännu större.
Eller som Nicolai Seest, Dansk Iværksæetter Forening uttrycker det:
I den politiska debatten anses det alltid viktigt hur vi tar hand om våra barn. Men hur är det med näringslivets barn då?