I denna tid råder underskott på positiva tankar. Detta är heller ingen jubelanalys, men ett understrykande av att svartsynen inte är en naturlag och att Öresundsintegrationen är på gång.
Det är dags att fokusera på segrar, stora som små. Ordet barriär är förbjudet i resten av denna text. För är det så illa som Øresund Industri- och Handelskammare, Novo, IBM och andra säger? Visst, men integrationen är på rätt spår, och oundviklig. Vi diskuterar nu bara snabbheten.
En indikator på integration är trafiken. Och det har aldrig varit så mycket trafik över Öresund som nu, konstaterar en veteran i Öresundsdebatten, professorn på Geografisk Institut i Köpenhamn, Christian Wichmann Matthiesen: Om man jämför sista året före bron med första året efter bron och tar snittet genom Öresund från Helsingør till Dragør på den danska sidan, så har persontrafiken ökat 38 procent. Antalet fordon har ökat 70 procent. När en del klagar över för få bilar på bron är det bara i förhållande till Øresundsbrokonsortiets prognoser, menar Christian Wichmann Matthiesen.
Men också konsortiet har positiva siffror. Biltrafiken över bron ökade 14 procent i september jämfört med samma månad i fjor. Totalt var det 238.000 fordon, 29.000 fler än september 2000. I snitt körde 8.000 fordon över bron varje dag.
Med de avskräckande brotaxorna är det en formidabel ökning, säger professorn, som också ser en mer och mer markant så kallad specialiseringsprofil, som understryker integration.
Här talar vi inte bara om nya aktiviteter, utan helt nya typer av aktiviteter, påpekar han. Och nämner amerikanska Biogen, som skall producera sclerosmedicin i Hillerød. Till det kommer internationella hotellkedjor, som hittills inte funnits i regionen, senast Marriott och Hilton i Köpenhamn. Bo01 kom till Malmö som den största bomässan i Sverige och trots ekonomisk skandal väckte mässan positiv uppmärksamhet, speciellt i Köpenhamn, där ett nytt operahus också bidrar till specialiseringsprofilen.
Regionen är rustad på organisationsplanet. Medicon Valley Academy lyser upp. Och vi kan nämna Øresund Business Council, Øresundskomiteen, IT Branchen Oresund. Det finns till och med pengar till integrationen. EU fortsätter stödprogrammet Interreg. Från nationernas sida finns det redan genomförda eller igångsatta investeringar för 100 miljarder danska kronor till infrastruktur i regionen, bland annat järnvägar, motorvägar, tunnelbana i Köpenhamn och Malmös Citytunnel för bättre tågförbindelser över bron, samt utbyggnad av den gemensamma hamnen Malmö/Köpenhamn.
Sjukhusen, särskilt Rigshospitalet och Universitetssjukhuset i Lund, har nu ett samarbete som kan tjäna som förebild, stöttat av Öresundsuniversitetet. Alla dessa åtgärder rapporteras det om via mediasamarbeten mellan radio- och TV-kanaler, som också kan berätta om blomstrande kultur. På http://www.kultur-oresund.net finns 3.000 kulturbegivenheter i Öresundsregionen.
Men integrationens reella värde avgörs av näringslivet. Företagen har redan skapat fördelar i en lång rad exempel, som det är svårt att välja bland. Men Rapidus kunde som första medium berätta om ett säljsamarbete över sundet mellan tre danska och ett svenskt företag, som säljer varandras IT-produkter. Det är Cocon Data, ChangeGroup, PremiTech och så Apptus i Lund.
Ytterligare två exempel:
Börsnoterade Olicom i Lyngby på Själland har investerat i Scalado i Lund.
Teleoperatören Orange har nu danskt huvudkontor i Köpenhamn och svenskt huvudkontor i… nej, inte Stockholm, utan Malmö, just för att utnyttja Öresundsregionen.
Om vi tar Erhvervsministeriets ord vid brons öppnande på allvar tar det 15 år för Öresundsregionen att gå i mål. Det kan ske snabbare, om regeringarna vill, men integrationen har i vilket fall nått så långt att det finns underlag för denna positiva analys.