söndag 24 november 2024

inloggad som

Sänkningen av bropriserna är en skenmanöver

Av Thomas Frostberg

Mycket väsen för nästan ingenting.

Öresundsbrokonsortiets ”prissänkning” är en skenmanöver, visade det sig när detaljerna presenterades tidigare i dag. Syftet är att tillfälligt försöka vrida bort uppmärksamheten från den grundläggande kritiken: Att en brotur kostar för mycket.

Visst sänks priset för att åka över bron rejält från 1 oktober. Från 255 svenska kronor till 140 för enkel resa. Men bara för personbilar och varubilar under sex meter. Och bara för kunder med brobizz/Öresundsbonusavtal. Och framför allt – bara under en tremånadersperiod.

— Det är ingen prissänkning, det är en kampanj för att informera regionens invånare om ett pris som funnits hela tiden, men som vi inte lyckats nå ut med. Basprislistan ligger fast och reetableras från 1 januari, upprepade Öresundsbrokonsortiets VD Sven Landelius gång på gång under förmiddagens presskonferens.

Vid årsskiftet blir allt som vanligt igen – nästan. I dag betalar den som sluter ett Öresundsbonusavtal 255 kronor för de fyra första enkelresorna över bron. Sedan sjunker priset till 140 kronor och efter totalt 24 enkelresor sänks nivån ytterligare till 95 kronor.

Det är det högre priset för de fyra första passagerna som nu avskaffas tillfälligt. När kampanjen är över vid årsskiftet räcker det dock med två enkelresor, jämfört med dagens fyra, innan man når prisnivån 140 kronor.

Hängde du med? Om inte, så är det inget att skämmas över. Brokonsortiet har slutligen erkänt att de misslyckats med att förklara sin prispolitik för invånarna i Öresundsregionen. En majoritet av befolkningen tycker fortfarande att det är för dyrt att åka över bron. Hittills har bara knappt 40.000 brobizzar beställts. Det är bara strax över målet 35.000 som var satt till broinvigningen 1 juli. Men konsortiet menar att det i själva verket är invånarna som inte har förstått finesserna i prismodellen.

I stället för att erkänna att priset sattes för högt och därför sänka det permanent, så att priserna blir både lägre och lättare att begripa, inför nu brokonsortiet en tillfällig pristabell i två steg att gälla i tre månader. Sedan återkommer den gamla vanliga tabellen i tre steg.

Hur någon kommunikationskonsult ska lyckas föra ut budskapet om detta förvirrade system så att folk begriper det är en gåta. Risken är uppenbar att många i stället kommer att uppleva återgången till den ursprungliga prislistan som en saftig prishöjning, närmare bestämt med över 80 procent. Och det var väl knappast vad konsortiet hade tänkt sig.

Det enda raka hade varit att låta det nya, lägre startpriset för brobizzkunder gälla även efter årsskiftet.

Varför gör man då inte det?

Brokonsortiet hänvisar till avtalet mellan den danska och den svenska regeringen. I avtalet finns fyra faktorer som man måste ta hänsyn till vid prissättningen:

Återbetalningen. Bron ska betalas av dem som använder den. Konsortiet hävdar att de höga priserna är nödvändiga för att bron ska kunna betalas i tid. Men flera kalkyler visar att även vid lägre prisnivåer skulle återbetalningen gå lika snabbt – eller rent av snabbare. Till och med konsortiets egna beräkningar av priselasticiteten visar detta, även om beräkningen bara gjorts för pendlargruppen. Denna faktor hindrar alltså inte en sänkning av bropriserna.

Miljöaspekten. Om bropriset sätts för lågt är risken att biltrafiken över bron ökar så mycket att det hotar både miljön och kollektivtrafiken, det vill säga tågtrafiken över bron. I ett samtal jag hade i går med handelsminister Leif Pagrotsky, som i den svenska regeringen ansvarar för Öresundsintegrationen, påpekade han att problemet i dag är att bron utnyttjas för lite, inte tvärtom. Dessutom är tågtrafiken faktiskt den enda framgången hittills vad gäller trafiken över bron, så det finns ingen överhängande risk att tågen omedelbart slås ut av en prissänkning för bilarna. Denna faktor hindrar alltså inte en sänkning av bropriserna.

Färjetrafiken i norra Öresund. Prissättningen på bron ska ta utgångspunkt i priserna för en färjeresa över Sundet. Pagrotsky betonar ordet ”utgångspunkt” i avtalet, för att markera att det finns utrymme för flexibilitet i tolkningen. Brokonsortiet tycks däremot till varje pris vilja undvika en debatt om konkurrens med färjorna Helsingborg-Helsingør, trots att det i dag skiljer ganska mycket i pris för en enkel tur. Det är också tveksamt i hur hög grad de olika transportvägarna faktiskt konkurrerar med varandra när det gäller den lokala och regionala trafiken. Framför allt är det den långväga trafiken man slåss om. Dessutom har trafiken totalt sett ökat mycket kraftigt i Öresundsregionen jämfört med samma period förra året, så det lär finnas utrymme för både bron och färjorna. Denna faktor hindrar alltså inte heller en sänkning av bropriserna.

Integrationen. En faktor som konsortiet nästan glömt bort helt när man satt sina priser. När de andra tre faktorerna nu är borträknade är integrationen den enda faktor som återstår att ta hänsyn till och den måste prioriteras. Det innebär en sänkning av priset för den regionala trafiken. Problemet, menar konsortiet, är att det inte går att skilja på regional trafik och långväga trafik om man inte har en hög startkostnad även för brobizz-kunder. Med en låg startkostnad är risken att även semesterresenärer från Stockholm skaffar en brobizz och då klarar man inte betalningen av bron. Men argumentet är svagt, med tanke på att det är förenat med både väntetid och en deponeringsavgift på 200 kronor för att skaffa en brobizz. Om någon Stockholmare vill göra sig det besväret för att åka billigare över bron så kan vi väl bjuda på det! Denna faktor gör det alltså nödvändigt med en sänkning av bropriserna – och det snarast.

Vi har byggt en bro. Nu är frågan om det är meningen att den ska användas eller inte. Det är hög tid att Öresundsbrokonsortiets representanter ger ett tydligt svar på den punkten, i stället för att hålla på och lappa och laga ett krångligt prissystem som folk uppenbarligen inte förstår ändå.

Av Thomas Frostberg Mycket väsen för nästan ingenting. Öresundsbrokonsortiets ”prissänkning” är en skenmanöver, visade det sig när detaljerna presenterades tidigare […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad