Av Tomas Lundin
Någon som kommer ihåg Eurobananen? Det där krokiga tillväxtbältet på kartan som visar var Europas framtidsföretag finns. Öresund ligger definitivt utanför bananen, som börjar i södra England och svänger ner över Nordtyskland och Benelux, fortsätter mot Bayern och slutar i Milano respektive Barcelona.
Faktum är att Köpenhamn och Malmö inte har kommit ett skvatt närmare kontinenten bara för att tåg och bilar dånar fram över Öresundsbron. Transittrafiken och de stora godsströmmarna kommer hur som helst att ta vägen över Helsingborg/Helsingör eller Trelleborg/Travemünde, påpekade nyligen logistikkonsulten TFK i en tillnyktrande analys.
I bananteorin är transporter och infrastruktur avgörande, inte minst i den nya webbekonomin där varje musklick är en transport. Därför satsar EU på de transnationella nätverken med bland annat nya snabbtåg mellan de ekonomiska knutpunkterna i Tyskland, Frankrike och Benelux. Och därför planeras väldiga traverser mellan Väst- och Östeuropa.
Ska Öresund kopplas ihop med tillväxtpolerna på kontinenten räcker det absolut inte med Öresundsbron. En landförbindelse över Fehmarn Belt – mellan Rödby och Puttgarden – skulle däremot förändra hela geografin i den här delen av Europa och få Nordtyskland, Öresund och det sjudande Berlin att rycka ihop.
Skåne och Själland är dock som om man vore sig själv nog. Eller för att citera Werner Kindsmüller, chef för Europaministeriet i nordtyska delstaten Schleswig-Holstein:
— Ganska mycket navelskådande och allt för litet framtidstänkande.
Visst är vetenskapsregionen Öresund stark. Och många tror kanske att regionen inte behöver partner. Sett från kontinenten finns det dock en risk för att Öresund – i ett utbrott av självtillräcklighet – kapslar in sig i stället för att hjälpa till att skapa ett ekonomiskt och kulturellt kraftfält i hela det sydvästra Östersjöområdet.
I EU-projektet STRING utvecklas för närvarande fascinerande visioner: Tillsammans med universiteten in Hamburg, Kiel och Lübeck skulle universiteten i Öresundsregionen bli Europas ledande vetenskapsregion.
Och med mediametropolen Hamburg, senare kanske också den tyska internethuvudstaden Berlin, skulle regionen kunna bli en motor i den Nya ekonomin.
Frågan är bara hur stark den politiska viljan är. Ett första klargörande lär komma på STRING-konferensen i Malmö den 6 september. Hamburg och Schleswig-Holstein vill ha beslut om konkreta samarbetsprojekt. Återstår att se hur Malmö, Köpenhamn och de andra nordiska STRING-medlemmarna reagerar – med egenkär återhållsamhet eller nya europeiska initiativ.