Av Keld Broksø
E-handeln har inte kommit särskilt långt
Så lyder konklusionen från professor Niels Bjørn-Andersen, som leder centret för e-handel på Handelshögskolan i Köpenhamn.
Bakgrunden är en ny, omfattande analys av de 100 största danska företagens användning av e-handel. Undersökningen kom i mitten av april och inkluderar anrika företag som Danisco och självaste flygbolaget SAS.
Kanske vore det förståeligt om det handlade om små företag som inte genast kan avsätta en halv miljon för att utveckla en övertygande hemsida. Men här talar vi om miljardkoncerner.
Undersökningen pekar i samma riktning som den första varningslampan, som Danmarks Statistik och Danmarks forskningsministerium lät blinka i februari: Rapporten Danska företags användning av IT 1999 visade att bara ett av tio företag med Internet hade egentlig e-handelsomsättning. Här fanns också mindre företag med i beräkningarna.
Man kan diskutera utfallet, för ITEK, Dansk Industris IT-organisation har sänt ut frågeformulär till 1000 företag, varav 300 i IT-branschen, och bara fått in 360. De som har svarat är lustigt nog mycket redo för nätverksekonomin, men hur är det med resten?
Det finns alltså absolut skäl till oro, även när man hör åsiktsbildarnas mantra om tillväxtområdet för Öresundsregionen, eftersom tillväxten ska bäras fram av ny teknologi.
Om den senaste turbulensen för IT-företagen på aktiemarknaden är av godo på något sätt, så är det för att den har satt fokus på Internetbolag med varm luft. Kvar står de gamla solida firmorna, som nog har fina varor, men som enligt de senaste undersökningarna inte har vaknat.
Och varför inte?
Svaret är generationsproblem med avsaknad av samarbete mellan unga och gamla företagskulturer. Det formulerades fint av det framstormande Mærsk Datas avdelningschef Palle Birkelund Pedersen, då Mærsk Data i slutet av mars med en uppseendeväckande kampanj ville skaffa 50 nya internetmedarbetare.
Signalen till de unga var tydlig. Annonseringen skedde i popradiokanalerna Voice och Uptown och Palle Birkelund Pedersen menade nog att de ungas webkultur och gamla företagsdygder kunde lära av varandra.
De kan lära oss att äta pizza och dricka Coca-Cola. Vi kan lära dem att knyta en slips, som han symboliskt uttryckte sig.
Mærsk Data visar vägen med detta berömvärda initiativ, som stryker två röda streck under resultatet i en nyligen publicerad undersökning i Børsens Nyhedsmagasin.
Varken utlänningar eller affärsfolk från den nya IT-generationen är välkomna i danska styrelser med rötter i det gamla industrisamhället. Följden är att det dels hämmar företagens kamp för att överleva på den globala marknaden, dels att de nedslående resultaten från de 30 största danska börsnoterade företagen inom industri och service visar att styrelseledamöterna inte är rustade att möta utmaningen från den nya ekonomin.
För Öresundsregionen visar det att den framtida växtstrategin inte endast ska handla om att satsa på nya snabbväxare som lokomotiv för regionens tillväxt. Det gäller i lika hög grad att växla om gamla mastodonter till den nya ekonomin och ett visst korsdrag med nya, yngre webmänniskor in i styrelser och ledningar är inte längre bara en möjlighet.
Det är en nödvändighet – om det så innebär att foie gras och chablis serveras samtidigt med pizza och Coca-Cola efter styrelsemötena.