Av Jan Wifstrand
För drygt två timmar sedan idag, fredagen 24 mars, togs första spadtaget till läkemedelskoncernen Ferrings präktiga nybygge, 20 våningar högt, i Ørestaden på Amager i Köpenhamn.
Än sen då?
För vissa är symboliken stor. Ørestadsselskabet, huvudmannen för försäljning av tomtmark i detta jätteprojekt, hoppas att Ferrings etablering ska betyda proppen ur för andra framtidsinriktade företag från världens olika hörn att satsa på en etablering här i den stora framtidsbyn längs den köpenhamnska nya metrons sträckning ut till Ørestad City och Vestamager.
Det är extremt viktigt att arealförsäljningen får fart.
Delar av det jättelika landområdet ser idag mera ut som Kosovo än som Köpenhamns svar på Docklands. På de leriga gräsfälten travar kamouflageklädda militärer med metalldetektorer, på jakt efter gammal ammunition på det som en gång var försvarets övningsområde. Men konturerna av något stort, nytt, gigantiskt syns.
Och det måste vara stort, för det är pengarna från markförsäljningen som finansierar den redan starkt försenade Metron. Paradoxalt nog är det tunnelbanestationerna som verkar bli färdiga först. Men var är användarna?
De kommer, svarar hårt pressade företrädare för både Ørestadsselskabet och ansvariga politiker, som drabbats av dålig press och ifrågasättanden gång på gång på gång. Nu senast av miljöminister Auken själv, som inte gillar tanken på Fields, det garanterat odanska och gigantiska upplevelsecenter som planeras.
De kommer, säger de och åker på flott mässa i Cannes. De åker tillsammans med PR-organet Copenhagen Capacity-chefen, direktör O. Rolf Larssen et consortes, som är ute och säljer Köpenhamn internationellt, samtidigt som de just, år 2000, lärt sig hur man använder e-mail.
Det är något som inte stämmer med Ørestadsselskabet. Och det är inte bara det att företaget saknar en skylt utåt gatan på Holmens kanal nummer 7.
Själva namnet, och naturligtvis läget nära Öresundsbron, indikerar att projektet har något med Öresund att göra. Regionen rent av?
De hårt drivande, entusiastiska företrädare för Ørestadsselskabet jag träffar presenterar sitt projekt väl. Men de har aldrig varit i Lund, har knappt hört talas om Ideon och kan svårligen ge exempel på det intensifierade samarbetet med Malmö.
Ørestaden gör helt enkelt inte skäl för namnet.
Var är danska och skånska spjutspetsföretag, förutom Ferring, i den här diskussionen? De nås väl inte bäst på mässa i Cannes?
Silicon Valley byggdes inte för att politikerna ville finansiera en tunnelbana, utan för att innovationskraften i näringslivet var enastående.
Så skicka Copenhagen Capacity och Ørestadsselskabet på lokaltur med bussen i Köpenhamn och flygbåten/tåget ända till Malmö/Lund, så kommer Ørestaden snabbare att bli det man drömmer om.
Tillväxten finns, det gäller bara att se den.
Snabbfakta om Ørestadsselskabet
Ørestadsselskabets har två uppgifter, dels att bygga Köpenhamns Metro, dels att exploatera och sälja den nya stadsdelen Ørestaden. Det senare ska finansiera det förra.
Ørestaden omfattar totalt 310 hektar mark, varav 100 ska bebyggas.
3,1 miljoner kvadratmeter lokalyta ska ställas till förfogande för marknaden. Beslut finns att bygga bland annat en IT-höjskole, Danmarks Radio ska etablera sig, Ferring har valt att lägga sin huvudverksamhet här. Men det mesta är fortfarande osålt, miljöfrågorna kring delar av projektet debatteras intensivt. Det är hittills primärt statliga institutioner som det finns etableringsbeslut för.
Ägare är Københavns Kommune, 55 procent, och danska staten, 45 procent. Styrelseordförande är förre EU-kommissionären Henning Christophersen och VD är Anne-Grethe Foss.