Hälsodrycken ProViva säljer bättre än någonsin, vilket ger klirr i kassan hos Probi i Lund. Försäljningen i Sverige ökade förra året med 16 procent till 6700 ton och uppgången har fortsatt i år. De senaste veckorna har försäljningen legat kring 215 000 – 220 000 liter, vilket är rekordhögt.
Det finns flera orsaker till uppgången. Vetenskapsprogrammet Nova i svensk TV uppmärksammade nyligen ProViva i ett inslag om functional food. OS-medaljören Ludmila Engquist har berättat att hon använt bakteriekulturen i ProViva för att få ordning på magen efter den cellgiftsbehandling hon genomgick förra året.
— Dessutom har distributionen i Stockholm förbättrats, säger Lotta Törner, informationschef på Skånemejerier, som tillverkar och säljer ProViva.
Medan ProViva-försäljningen ökar i Sverige har det gått trögt i Danmark. Under förra året såldes bara 159 ton. Precis som i Sverige befinner sig functional food i en gråzon mellan livsmedel och läkemedel, vilket begränsar möjligheterna till marknadsföring. Samarbetspartnern Tholstrup Cheese polisanmäldes till och med för pressmeddelandet vid lanseringen i april 1999 och har nu dragit sig ur satsningen.
— Inställningen från danska myndigheter har varit njugg, men vi tror inte att de fortsätter om resten av Norden ändrar sig. I Sverige kommer ett lagstiftningsförslag i april. Senare i vår kommer vi att göra en marknadsföringsinsats i Danmark, säger Lotta Törner på Skånemejerier.
Bakteriekulturen i ProViva, lactobacillus plantarum 299v, är framforskad inom företaget Probi på Ideon i Lund. Probi säljer inga egna produkter, utan tjänar pengar på licensintäkter från bland andra Skånemejerier. Licensintäkternas storlek är hemlig, men står för huvuddelen av Probis omsättning som förra året ökade med 21 procent till 14,6 miljoner svenska kronor. Resultatet före skatt var -0,1 miljoner.
Aktien handlas på SBI-listan, en handelsplats för mindre bolag under utveckling. Kursen har stigit 75 procent hittills i år.