Kort sagt: Dominanten HD-Sydsvenskan håller steg för steg på att skala ner sin profilerade bevakning av de skånska företagen och deras villkor. Samtidigt saknar den dedikerade affärspressen resurser och intresse för att själva gräva fram nyheter från södra Sverige. Det är sammantaget riktigt dåliga nyheter för det regionala näringslivet.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Journalister har en tendens att se sin sysselsättning som ett kall snarare än ett yrke. Därför börjar de ofta darra på överläppen och tar lätt till överord när mediernas funktion som den tredje statsmakten kommer på tal.
Demokratin står knappast och faller med HD-Sydsvenskans beslut att lägga ned sajten 8till5 i sin nuvarande form. Men beslutet är inte heller utan konsekvenser, åtminstone inte för det skånska näringslivet. Särskilt eftersom åtgärden bara är den senaste i en lång rad förändringar som Rapidus rapporterat om de senaste åren.
Först lade Sydsvenskan ned 5i3, en serie event och liveintervjuer med näringslivsfokus. Sedan avvecklades den egna näringslivsbilagan. Nu kapar tidningen bland de kvarvarande näringslivssidorna på lördagarna, som i stor utsträckning ersätts med reportage om privatekonomi. Och framöver ska alltså sajten 8till5 inte heller finnas kvar, åtminstone inte som den ser ut i dag då näringslivsnyheterna i första hand ska publiceras på Sydsvenskans och Helsingborgs Dagblads huvudsajter.
Parallellt har landets största affärstidning Dagens Industri skruvat ner sin bevakning av Skåne. Från att tidigare ha haft Sydsvenskan-veteranen Fredrik Norrlid som dedikerad reporter för södra Sverige har de i dag en journalist som på deltid skriver, lite då och då, om näringslivet här nere.
Återkommande undersökningar, senast i form av en kandidatuppsats i journalistik vid Södertörns högskola, visar att de Stockholmsbaserade medierna rapporterar väldigt lite om det som händer ute i landet, bortsett från kriminalitet, olyckor och sportresultat. Inom ekonomijournalistiken motsvaras det av att du antingen måste vara börsnoterad på huvudlistan, och därmed ha tusentals aktieägare, eller vara ett företag som verkligen står ut från mängden med häpnadsväckande teknik, ovanligt snabb tillväxt eller skyhög värdering för att alls synas på radarn i Stockholm. Någon kontinuerlig bevakning av de skånska bolagens framgångar, bakslag och affärer blir det inte tid till.
Givetvis dyker det ibland upp nyheter om skånska företag på sajter som Breakit och Di Digital, senast om Lundabolaget Limes köp av branschkollegan Sparta med sju anställda. Men det handlar om enstaka nedslag som lätt drunknar bland alla vinklar på Spotifys börsnotering.
De privatägda mediebolagen har så klart ingen skyldighet att kvotera in nyheter från den ena eller andra landsändan. Och HD-Sydsvenskan fattar sina egna beslut om var de vill lägga resurserna. Utöver ett skiftat fokus till privatekonomi handlar det bland annat om konferensserien 8till5 Live, som löper vidare.
Men för det skånska näringslivet, som redan i dag har svårt att tränga igenom bruset, är utvecklingen knappast gynnsam. I många branscher är uppmärksamhet rena hårdvalutan – för att hitta nya affärsmöjligheter, potentiella samarbetspartner eller locka personal med precis rätt kompetens.
Det paradoxala är att Stockholm inte heller tjänar på utvecklingen, åtminstone inte i det långa loppet, eftersom slagsidan riskerar att göda antipatin mot huvudstaden. I en färsk undersökning från Stockholms Handelskammare anser 40 procent av de tillfrågade att motsättningarna mellan huvudstaden och övriga landet ökat det senaste decenniet. Och koncentrationen av tongivande medier är en av huvudfaktorerna, 30 procent tycker att det rapporteras ”alldeles för mycket” om det som händer i Stockholm, bara 3 procent att det rapporteras alldeles för lite.
Den nivå av bevakning som skånska företag kunnat vänja sig vid de senaste åren, inte minst tack vare HD-Sydsvenskan, är av allt döma ett minne blott. Det är beklagligt. Regionens näringsliv förtjänar bättre.