När Malmö högskola efter årsskiftet blir universitet stiger forskningsanslaget med 90 miljoner kronor. Målsättningen är att öka forskningens andel av totala budgeten, från en femtedel till en tredjedel på fem års sikt, uppger vicerektor Charlotte Ahlgren Moritz i en intervju med Rapidus. Samtidigt siktar hon på en rivstart för det nya holdingbolaget, som ska kommersialisera forskningsresultat från det nya universitetet.
Budgeten för holdingbolaget blir 1,5 miljoner kronor första året, men universitetsledningen siktar redan på att öka på den summan genom att begära ytterligare medel kommande år. Det uppger Charlotte Ahlgren Moritz, som ansvarar för samverkan och innovation på högskolan.
– Holdingbolagets organisation är inte klar. Vårt innovationsarbete ska bli integrerat på alla fakulteter. Målet är att vi ska kunna investera i minst ett projekt första året, säger hon till Rapidus.
De 90 miljonerna extra i årliga forskningsmedel från och med 2018, adderat till dagens 140 miljoner, kommer att bidra till ökat antal forskningsprogramsutlysningar och nya tvärvetenskapliga konstellationer, ökat antal forskarskolor, större finansiering till befintliga forskningscentrum samt initiering av holdingbolaget, enligt Charlotte Ahlgren Moritz.
– Vi kommer att behöva stötta projekt via holdingbolaget ihop med andra parter. Vi har nära samarbete med Innovationskontor Syd när det gäller tekniska projekt, och för samhällsnära projekt där kunden ofta är en offentlig organisation får vi skapa nya vägar, säger hon.
Malmö högskola är redan i färd med att biffa upp sina satsningar på innovation, bland annat genom Storm som invigdes i april. Storm har en handfull anställda och lokaler för forskare, studenter och externa organisationer som vill arbeta med tvärvetenskapliga utvecklings- och innovationsprojekt. Lokalerna användes i somras av Drivhuset för att utveckla studentinnovationer, bland annat Repamera – en lagningstjänst för kläder – och Itsi, en digital plattform för att ge nya kontakter mellan studenter.
Elisabet Ottosson