torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Bonnierägt e-learningbolag etablerar sig i Sverige

Köpenhamnsbaserade Clio Online sysselsätter redan tjugo personer vid ett nyöppnat Stockholmskontor. I våras köpte Bonnier in sig som majoritetsägare i läromedelsbolaget, som planerar att dubbla antalet medarbetare i Sverige inom ett år.

Clio Onlines läromedel är helt och hållet digitala med en plattform för varje ämne. Vid Stockholmskontoret utvecklas innehåll på svenska och kundtester görs på ett flertal svenska skolor.

Louise Herping Ellegaard– Vi är i en intensiv produktionsfas i Sverige. Vi utvecklar texter och kursplaner med en tydlig koppling till den svenska läroplanen, säger Louise Herping Ellegaard som är chef för den svenska verksamheten.

Därmed tar Clio Online upp kampen med Malmöbolaget Nationalencyklopedin. Clio Online sysselsätter i dag över 100 personer och har även kontor i danska Århus, Ålborg, Odense och Herning. Inom två år planerar bolaget ha expanderat ytterligare på den svenska marknaden.

– Min förväntan är att vi finns i de stora städerna i Sverige inom två år, säger Louise Herping Ellegaard.

Clio Online grundades 2006 av Janus Benn Sørensen, Lasse Guldsborg och Louise Herping Ellegaard. De har vuxit till att bli ett av Danmarks största digitala undervisningsförlag, ifjor omsatte bolaget 51,2 miljoner danska kronor.

– Om man jämför den svenska marknaden i dag med den danska för fem år sedan, så ser de likadana ut. Det finns många datorer och bra internet på de flesta skolor, men inte så mycket digitalt innehåll. Så det var självklart för oss att expandera till den svenska marknaden, säger Louise Herping Ellegaard till Rapidus.

I mars köpte Bonnier in sig som majoritetsägare i Clio Online och bildade det svenska dotterbolaget Bonnier Education AB. Produkten heter fortsättningsvis Clio Online även i Sverige.

Emily Binks

 

Köpenhamnsbaserade Clio Online sysselsätter redan tjugo personer vid ett nyöppnat Stockholmskontor. I våras köpte Bonnier in sig som majoritetsägare i läromedelsbolaget, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.