onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Bonnierägt e-learningbolag etablerar sig i Sverige

Köpenhamnsbaserade Clio Online sysselsätter redan tjugo personer vid ett nyöppnat Stockholmskontor. I våras köpte Bonnier in sig som majoritetsägare i läromedelsbolaget, som planerar att dubbla antalet medarbetare i Sverige inom ett år.

Clio Onlines läromedel är helt och hållet digitala med en plattform för varje ämne. Vid Stockholmskontoret utvecklas innehåll på svenska och kundtester görs på ett flertal svenska skolor.

Louise Herping Ellegaard– Vi är i en intensiv produktionsfas i Sverige. Vi utvecklar texter och kursplaner med en tydlig koppling till den svenska läroplanen, säger Louise Herping Ellegaard som är chef för den svenska verksamheten.

Därmed tar Clio Online upp kampen med Malmöbolaget Nationalencyklopedin. Clio Online sysselsätter i dag över 100 personer och har även kontor i danska Århus, Ålborg, Odense och Herning. Inom två år planerar bolaget ha expanderat ytterligare på den svenska marknaden.

– Min förväntan är att vi finns i de stora städerna i Sverige inom två år, säger Louise Herping Ellegaard.

Clio Online grundades 2006 av Janus Benn Sørensen, Lasse Guldsborg och Louise Herping Ellegaard. De har vuxit till att bli ett av Danmarks största digitala undervisningsförlag, ifjor omsatte bolaget 51,2 miljoner danska kronor.

– Om man jämför den svenska marknaden i dag med den danska för fem år sedan, så ser de likadana ut. Det finns många datorer och bra internet på de flesta skolor, men inte så mycket digitalt innehåll. Så det var självklart för oss att expandera till den svenska marknaden, säger Louise Herping Ellegaard till Rapidus.

I mars köpte Bonnier in sig som majoritetsägare i Clio Online och bildade det svenska dotterbolaget Bonnier Education AB. Produkten heter fortsättningsvis Clio Online även i Sverige.

Emily Binks

 

Köpenhamnsbaserade Clio Online sysselsätter redan tjugo personer vid ett nyöppnat Stockholmskontor. I våras köpte Bonnier in sig som majoritetsägare i läromedelsbolaget, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.