fredag 22 november 2024

inloggad som

Sätt in Köpenhamn i ESC-ekvationen

Kort sagt: Förmodligen är Eurovision Song Contest det största evenemang Malmö kan komma att få värdskap för. Nu gottar vi skåningar oss i möjligheterna, men för att riktigt fylla ut de gyllene skorna måste vi få med hela Öresundsregionen.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Beslutet att lägga Eurovision-finalen i Skåne var definitivt att tänka utanför den så kallade boxen. Att välja Malmö arena, med betydligt mindre kapacitet än nya nationalarenan i Solna, kan vid första anblick se ut som en felkalkyl.

För Malmö är upplägget en fullträff, men givetvis blir de reda intäkterna från publiken på plats mindre.

Från Stockholms kulturvärld och näringsliv hördes det ena ramaskriet efter det andra. Inte minst sköt debattörer in sig på att Danmark nu minsann skulle få snålskjuts på Loreens triumf i Baku.

Det är nämligen uträknat att också Köpenhamn — med flygplats, hotell och restauranger — får en icke oväsentlig intäkt kopplad till evenemanget.

Jättebra, säger jag.

Eurovision Song Contest är mycket mer än biljett- och korvförsäljning ute vid arenan, och en och annan lunch och övernattning inne i stan. När 130 miljoner tv-tittare följer spektaklet på kvällen den 18:e maj öppnas ett gigantiskt PR-fönster ut mot Europa.

Vi får ett ypperligt tillfälle att sälja in Öresundsregionen.

I första hand är Eurovision Song Contest ett svenskt arrangemang, med SVT som producent. Just där ligger också utmaningen för Skåne. Det gäller att lyfta in Köpenhamn i ekvationen.

Inte så mycket för att marknadsföra Danmark, utan för att visa att Skåne är en region utan gränser.

Själv hoppas jag att de där gulliga små reklamfilmerna mellan tävlingsbidragen visar soliga bilder av Turning Torso och Lunds universitet, men även en resa över Öresundsbron och några glimtar av Nyhavn och Den lille havefrue.

Vid sidan av tv-exponeringen handlar schlagerfestivalen mycket om upplevelsen på plats, i Malmö. När Danmark arrangerade Eurovision-finalen i Parken 2001 kom 80.000 tillresande besökare, som tillsammans spenderade 117 miljoner danska kronor.

Förhoppningsvis kan vi toppa de siffrorna, men återigen är det viktigaste att skapa långsiktiga effekter för vår attraktionskraft vad gäller investeringar, inflyttning och turism.

Som Rapidus systertjänst Nytt från Öresund berättat i en serie artiklar i veckan är de konkreta förberedelserna för eventet i full gång. Malmö och Region Skåne ska satsa tjugo miljoner på att få stan i schlagerstämning. Det handlar om utsmyckning av gator och torg samt kringliggande arrangemang.

Besökarna ska få ett minne för livet. Ett antal kommer att välja att bo på andra sidan Sundet och sedan röra sig fritt mellan länderna. Här finns stora chanser att skapa framtida ambassadörer, för inte bara Malmö utan hela Öresundsregionen.

Enligt uppgift planerar Malmö stad ett PR-arrangemang på Rådhuspladsen i Köpenhamn inför festivalen. Det är toppen, men samarbetet bör tas ett steg längre.

Ring upp överborgmästare Frank Jensen eller Köpenhamns kommunchef Claus Juhl och övertala dem att slanta upp ett par miljoner i medfinansiering till den skånska festen. De kommer garanterat få nytta av pengarna.

Och för Malmös del finns allt att vinna på att bjuda in storebror. PR-mässigt kan ett Malmö med Köpenhamn vid sin sida få mycket större utväxling än Malmö på egna ben. I förlängningen, bortom protektionismen, gynnar en stark Öresundsregion hela Sverige och och hela Danmark.

Nästa vecka intervjuas schlagerfestivalens exekutive producent Martin Österdahl på en extrainsatt Rapidusfrukost ute på arenan i Hyllie.
Läs Nytt från Öresunds artiklar om förberedelserna inför Eurovision Song Contest här

Kort sagt: Förmodligen är Eurovision Song Contest det största evenemang Malmö kan komma att få värdskap för. Nu gottar vi […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.