Svenske Alexander Lacik tar den danska smyckekedjan Pandora till oanade höjder – genom att satsa på fysiska butiker. Dagsfärska siffror för årets tredje kvartal bekräftar att Pandorachefen har valt rätt strategi.
Smyckesbutiksgruppen Pandora, med huvudkontor i Köpenhamn, är en av de danska aktier som glänser mest. Bolaget startades redan 1982 och har på senare år gått emot digitaliseringsströmmen och tvärtemot rådande trend med e-handel satsat på fysiska butiker.
Bara i år har aktien stigit 74 procent och börsvärdet är 72 miljarder danska kronor, motsvarande cirka 110 miljarder svenska kronor. Allt genom att sälja relativt billiga smycken över hela världen på en marknad som paradoxalt nog är präglad av inflation och pressad köpkraft.
Pandoras vd, svenske Alexander Lacik, ser själv paradoxen men kommer att fortsätta strategin: Den danska smyckeskoncernen siktar hårt på att expandera med fler butiker som ligger bättre till än i dag. Detta samtidigt som Pandora kämpar för att säkra en comeback i Kina.
En annan paradox är att strategin att expandera med fysiska butiker fungerar i en annars allt mer digitaliserad värld.
Redan i augusti höjde Pandora sina förväntningar för 2023. Detta följde en försäljningsökning under första delen av året och en förväntan om en ökning av intäkterna med 2-5 procent i år.
Aktiekursen har gått bättre. Från den 31 augusti har aktiekursen stigit från 713,80 till cirka 814,20. En ökning med 14 procent visar Rapidus kontroll av börskursen på Saxobank.
Pandora har försäljning i 100 länder genom 6.500 återförsäljare – inklusive 2.500 så kallade konceptbutiker. De genererade en 18-procentig ökning av antalet kundbesök bara under andra kvartalet.
– Strategin fungerar, har Alexander Lacik konstaterat.
Pandorachefen får uppbackning av dagens siffror för årets tredje kvartal. Visserligen sjönk Pandoras rörelseresultat något till 920 miljoner danska kronor, men det överträffade ändå analytikernas förväntningar med råge. Omsättningen steg med 5,9 procent till drygt 5,5 miljarder danska kronor. Den organiska försäljningstillväxten var 11 procent, jämfört med 3 procent för samma period i fjol.
Pandora har 27.000 anställda varav 13.000 i Thailand där produktionen ligger. Det finns fortfarande stora ambitioner att expandera med ännu fler egna konceptbutiker, målet är att uppnå 600 konceptbutiker.
Utvecklingen sker trots turbulens – inte minst i samband med att den tidigare ägaren och grundaren Jesper “Kasi” Nielsen har lämnat in (ett nytt) miljardskadeståndskrav mot Pandora. Han menar att han har fått nya bevis för att han blev lurad på 780 miljoner danska kronor i samband med avtalet han ingick med Pandora när han sålde sin andel i dotterbolaget Kasi Aps 2010. Totalt kräver han Pandora på mer än två miljarder danska kronor, inklusive ränta, men som Pandora tillbakavisar.
Keld Broksø