måndag 8 juli 2024

inloggad som

Svensk vd säljer danska smycken för miljarder

Svenske Alexander Lacik tar den danska smyckekedjan Pandora till oanade höjder – genom att satsa på fysiska butiker. Dagsfärska siffror för årets tredje kvartal bekräftar att Pandorachefen har valt rätt strategi.

Smyckesbutiksgruppen Pandora, med huvudkontor i Köpenhamn, är en av de danska aktier som glänser mest. Bolaget startades redan 1982 och har på senare år gått emot digitaliseringsströmmen och tvärtemot rådande trend med e-handel satsat på fysiska butiker.

Bara i år har aktien stigit 74 procent och börsvärdet är 72 miljarder danska kronor, motsvarande cirka 110 miljarder svenska kronor. Allt genom att sälja relativt billiga smycken över hela världen på en marknad som paradoxalt nog är präglad av inflation och pressad köpkraft.

Pandoras vd, svenske Alexander Lacik, ser själv paradoxen men kommer att fortsätta strategin: Den danska smyckeskoncernen siktar hårt på att expandera med fler butiker som ligger bättre till än i dag. Detta samtidigt som Pandora kämpar för att säkra en comeback i Kina.

En annan paradox är att strategin att expandera med fysiska butiker fungerar i en annars allt mer digitaliserad värld.

Redan i augusti höjde Pandora sina förväntningar för 2023. Detta följde en försäljningsökning under första delen av året och en förväntan om en ökning av intäkterna med 2-5 procent i år.

Aktiekursen har gått bättre. Från den 31 augusti har aktiekursen stigit från 713,80 till cirka 814,20. En ökning med 14 procent visar Rapidus kontroll av börskursen på Saxobank.

Pandora har försäljning i 100 länder genom 6.500 återförsäljare – inklusive 2.500 så kallade konceptbutiker. De genererade en 18-procentig ökning av antalet kundbesök bara under andra kvartalet.

– Strategin fungerar, har Alexander Lacik konstaterat.

Pandorachefen får uppbackning av dagens siffror för årets tredje kvartal. Visserligen sjönk Pandoras rörelseresultat något till 920 miljoner danska kronor, men det överträffade ändå analytikernas förväntningar med råge. Omsättningen steg med 5,9 procent till drygt 5,5 miljarder danska kronor. Den organiska försäljningstillväxten var 11 procent, jämfört med 3 procent för samma period i fjol.

Pandora har 27.000 anställda varav 13.000 i Thailand där produktionen ligger. Det finns fortfarande stora ambitioner att expandera med ännu fler egna konceptbutiker, målet är att uppnå 600 konceptbutiker.

Utvecklingen sker trots turbulens – inte minst i samband med att den tidigare ägaren och grundaren Jesper “Kasi” Nielsen har lämnat in (ett nytt) miljardskadeståndskrav mot Pandora. Han menar att han har fått nya bevis för att han blev lurad på 780 miljoner danska kronor i samband med avtalet han ingick med Pandora när han sålde sin andel i dotterbolaget Kasi Aps 2010. Totalt kräver han Pandora på mer än två miljarder danska kronor, inklusive ränta, men som Pandora tillbakavisar.

Keld Broksø

Svenske Alexander Lacik tar den danska smyckekedjan Pandora till oanade höjder – genom att satsa på fysiska butiker.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Renstädat i Wihlborgs

    Wihlborgs befinner sig mycket nära toppen av sina räntekostnader. Samtidigt ser nedskrivningarna av fastighetsvärden ut att närma sig slutet. Det framgick när fastighetsbolaget med vd Ulrika Hallengren presenterade rapporten för andra kvartalet på måndagen.

  • Hänt i vecka 27

    Förvärv och försäljningar. Det händer saker i det skånska näringslivet även efter att sommarlugnet börjat lägga sig. Här är en summering av de viktigaste affärsnyheterna under den gångna veckan.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.