tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Rosor och ananas ska ge kommersiellt genombrott

|  
|  

Opticept Technologies har skrivit avtal med livsmedelsjätten Dole som ska testa Lundabolagets teknik för att förädla ananasrester. Det närmsta halvåret väntar bolaget även svar från några av världens största leverantörer av snittrosor och eukalyptussticklingar, som också testar Opticepts maskiner.

– Då kan vi förhoppningsvis få kommersiella avtal som kan ge riktigt mycket pengar per år från varje kund. Det blir ett jättespännande år, säger bolagets vd Thomas Lundqvist.

Bolagets teknik för vakuumimpregnering går ut på att en optimerad näringslösning går in i växtens stjälkar när de sänks ner i ett bad och utsätts för tryckförändringar.

– Alla Dagabs leveranser av rosor till Willys har behandlats med våra maskiner. När det gäller sticklingar har vi bara skrapat på ytan – även te, kaffe, sockerrör och pelargoner har enormt stora marknader, säger Thomas Lundqvist.

I februari skrev Opticept avtal med livsmedelsjätten Dole som ska börja testa bolagets andra teknik, pulserande elektriskt fält (PEF), i förädling av ananasrester. Enligt bolaget ger tekniken fler näringsämnen och längre hållbarhet hos produkter som olivolja, juicer, vin och havremjölk.

– Oliver är det område där vi har kommit längst. Vi har tagit ett strategiskt beslut att fokusera på områden som ligger närmast positiva kassaflöden. Nya intresserade kunder tar vi endast in om de betalar för att få testa våra maskiner på andra produkter, eftersom vi bara är 32 personer och har fullt upp, säger Thomas Lundqvist.

Opticept har gnetat på med olika vd:ar sedan bolaget grundades 2011 under namnet Optifreeze av forskare vid Lunds universitet. Produktportföljen breddades för två år sedan med PEF-tekniken efter förvärvet av Lundabolaget Arc Aroma.

Bolaget reste 106 miljoner kronor i en företrädesemission i november. Aktien peakade på 90 kronor för ett år sedan och ligger nu runt 11 kronor. Börsvärdet är 350 miljoner kronor.

Elisabet Ottosson

Opticept Technologies har skrivit avtal med livsmedelsjätten Dole som ska testa Lundabolagets teknik för att förädla ananasrester. Det närmsta halvåret […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Pommes ska lyfta Lundabolag

    En global kanadensisk koncern investerar cirka 10 miljoner kronor i Opticept och blir därmed en av de största ägarna i Lundabolaget. Företagen ska tillsammans lansera produktionslinjer för tillverkning av pommes frites.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.