tisdag 30 april 2024

inloggad som

Nordens största företagsområde kräver en ny strategi

|  

Kort sagt: Utbyggnaden av Holmene blev en världsnyhet i början av januari. Företagsområdet på konstgjorda öar utanför Köpenhamn kräver en ny regional strategi som utnyttjar potentialen på båda sidor sundet.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Tyska tidningen Bild slog an tonen med rubriken ”Danskarna vill bygga sitt eget Silicon Valley!”. Bild syftade på lanseringen tidigare under månaden av en utbyggnad av företagsområdet Avedøre Holme med stöd från Danmarks regering, opposition, fackförbund och näringsliv.

Inte bara Greater Copenhagen utan också Tyskland får genom Fehmarn Bält-förbindelsen en ny tillgång. Återstår att utnyttja den över gränserna. En strategi för det har saknats i breaking-nyheterna. Kanske också för att bara ett fåtal svenskar har hört talas om platsen 40 kilometer från Öresundsbrons betalstation och 13 kilometer söder om Rådhusplatsen i Köpenhamn.

Vad är det som händer där egentligen? Ett av Nordeuropas största företagsområden håller på att byggas. Här finns redan 375 verksamheter med 9.000 arbetsplatser. Med förorten Hvidovre i spetsen vill Danmark nu bygga ut Avedøre Holme med nio konstgjorda öar, kallat Holmene, för 380 nya verksamheter och 12.000 nya arbetsplatser.

Visionerna är stora och gröna med en central reningsanläggning för dagvatten, som blir energiproducerande i stället för förbrukande. Området får också ett naturbälte och 17 kilometer ny kustlinje – som självklart tillväxtcentrum inpå flygplats och motorväg. Holmene ska vara utbyggda 2040, men anläggs i etapper redan från 2022. Under 2028 ska den första holmen stå färdig.

Nu har vi chansen att skapa en ännu oformulerad ny vision och strategi. Hur kan inte bara Hovedstadsregionen utan också Skåne och Nordtyskland dra nytta av Holmene?

Det handlar mer om att främja möjligheter. Till skillnad från nya kontor som trängs in i bostadsområden ger Holmene också plats för tung industri nära inpå Köpenhamn och Malmö. Produktionselementet är viktigt när vi konkurrerar med Stockholm och Berlin. Ett skånskt, nordtyskt eller danskt bolag med produktion, lager och logistik centralt i en storregion mellan broar och med tåg och motorväg intill får en fördel i den internationella konkurrensen.

Vi måste ha fler siffror framför oss. Rena företagsområden är efterfrågade, stora bostads- och kontorsprojekt som Nordhavnen och utbyggnaden av Ørestad i Köpenhamn och Hyllie i Malmö skjuter upp ur myllan. Lägg därtill Lynetteholmen – en konstgjord ö norr om Amager – där 35.000 nya invånare och lika många arbetsplatser ska få plats om 50 år. Gemensamt har de att de inte lämnar någon plats för megaverksamheterna. Enbart Köpenhamn växer med 10.000 invånare om året – som alla ska jobba någonstans. Holmene kan enligt analyser bidra med upp till 54 miljoner danska kronor i förbättrad BNP-effekt. Det vore fördelaktigt att räkna på effekten för den samlade regionen – utöver hur den optimeras.

Nya planer för infrastruktur brådskar. Med Holmene ter sig en Öresundsmetro mer sannolik än en HH-förbindelse, när Danmark ännu tvekar om motorvägsutbyggnad och höghastighetståg. Också motorväg, tåg-, metro- och bussförbindelser ska byggas ut vid Holmene. Planer finns inte för något av det ännu, men de brådskar, om även Skåne och Nordtyskland ska se Holmene som en tillgång inom några år.

Företagsklimatet måste förbättras lokalt för att maximalt utnyttja möjligheterna. Enligt arbetsgivarorganisationen Dansk Industri hamnar Köpenhamns kommun 2018 på plats 90 av 93. Hvidovre på plats 69. Danmark har i gengäld världens tredje bästa, och Europabäst, företagsklimat enligt Världsbankens Doing Business-rapport för 2018. (Studien väger dock inte in faktorer som omkostnader, skatter och avgifter.)

Faktum är att Öresundsregionen har nya möjligheter tack vare Holmene. De måste greppas genom en ny regional strategi.

Kort sagt: Utbyggnaden av Holmene blev en världsnyhet i början av januari. Företagsområdet på konstgjorda öar utanför Köpenhamn kräver en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • ”Det får vara nog med dödsspiralfinansieringar”

    Nyemissionerna bland små börsbolag står som spön i backen. I många fall handlar det om rena räddningsaktioner. Det vore bättre att avnotera eller likvidera många av dessa bolag. Det säger Oscar Ahlgren, vd för Västra Hamnen Corporate Finance.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.

  • Starkt från Alfa Laval

    Alfa Lavals aktie tog ett skutt uppåt när kvartalsrapporten presenterades i förra veckan. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.