Kort sagt: Om allt går enligt planerna kommer skånska Uniti producera 50.000 elbilar om året i det som får betecknas som framtidens fabrik. Det är både bra och dåliga nyheter.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Amerikanska snabbmatskedjan CaliBurgers senaste förmåga Flippy kräver varken dygnsvila, övertidsersättning eller semester. Flippy är en helautomatisk hamburgarkock som steker burgaren efter specifikation och lägger upp på tallriken.
CaliBuger, som nyligen öppnade sin första svenska restaurang i Stockholm, planerar att installera Flippy i 50 restauranger världen över under de närmaste två åren. Och till skillnad från äggkokaren eller bakmaskinen du har hemma är Flippy utrustad med artificiell inlärningsförmåga, vilket gör att den på sikt kan tränas att tillaga även andra rätter.
Flippy visar hur robotar steg för steg tar över uppgifter som fram tills helt nyligen var förbehållna människor. Och utvecklingen går snabbare än politikerna och lagstiftningen hinner med, påpekade LTH-professorn Per Ödling när han i veckan talade på Kungliga Fysiografiska Sällskapets symposium i Lund om den pågående robotrevolutionen:
”Nästa mandatperiod kommer självkörande bilar slå igenom, mandatperioden efter det kommer ingen vilja köpa något annat eftersom konventionella bilar får dåligt andrahandsvärde.”
Även inom yrken som är mer intellektuellt och kreativt krävande börjar robotarna visa framfötterna. IBM:s AI-mjukvara Watson, som ursprungligen designades för att slå stormästarna i frågesportprogrammet Jeopardy, används i dag av sjukhus i Asien och USA för att plöja igenom miljoner sidor medicinsk dokumentation i jakt på diagnos och möjlig behandling i luriga fall. Och i svenska mediekoncernen Mittmedias tidningar är en del av sportreferaten numera komponerade av mjukvaran Rosalinda från Malmöbolaget United Robots.
På sikt innebär det att en rad yrken som i dag är säkra karriärvägar i princip kommer försvinna helt. Drygt hälften av dagens anställda väntas ersättas av mjukvara och robotar inom 20 år, enligt en rapport från 2014 som Stiftelsen för strategisk forskning publicerat.
Inom tillverkningsindustrin har denna utveckling pågått i decennier och bland annat ligger Volvo långt fram när det gäller att automatisera sin produktion. Lundabolaget Unitis fabriksplaner är ändå något av ett extremfall. I Volvos fabriker utförs en rad moment fortfarande av människor. Unitis elbil är en enklare konstruktion än Volvos modeller och många delar kommer färdiga från underleverantören. Den sammansättning som återstår kan ske helautomatiskt och behöver i princip bara fjärrövervakas via nätet.
Man ska inte underskatta PR-värdet av att Unitis fantasieggande lättviktselbil produceras i Skåne och med kringliggande logistik- och servicetjänster ger den tänkta etableringen fortfarande vissa ringar på vattnet i regionen. Men några arbetstillfällen att tala om handlar det alltså inte om. Och robotar går inte på restaurang, klipper inte håret och köper inga bostadsrätter.
Här finns en parallell till Facebooks etablering av en datahall i Luleå. Efter bygg- och installationsprocessen har Facebooks omskrivna miljardsatsning bara resulterat i 150 permanenta arbetstillfällen.
Mycket ska falla på plats innan det första exemplaret av Unitis elbil kan rulla av fabriksbandet i Malmö eller Landskrona. Inte minst finansieringen, där bolaget som i dag drivs av ett 30-tal anställda, praktikanter och studenter med elva miljoner kronor från en gräsrotsfinansieringskampanj ska lyckas skramla ihop en halv miljard kronor till fabriksbygget. Men går det väl som planerat blir det på gott och ont en fabrik så som de kommer se ut framöver: en produktionslinje som ”i princip kan ha lamporna släckta 22 timmar om dygnet”, för att citera Unitis vd Lewis Horne.
Närmare in på skinnet än så har robotrevolutionen nog aldrig känts.