fredag 26 juli 2024

inloggad som

Analys: Ett okänt Ideonbolag – med imponerande teknik

mini_erikEntreprenörsikonen Hampus Jakobsson har just tvingats lägga ner Brisk. Den betydligt mer ljusskygge matematikforskaren Rikard Berthilsson har just sålt sitt Ideonbolag Cognimatics till Axis. Ett välkänt namn och imponerande förflutet öppnar många dörrar men i slutänden hänger det mesta trots allt på tekniken under skalet.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Som brukligt i slutet av våren duggar nyheterna tätt från näringslivet, då förhandlingar som pågått i månader kommer till ett snabbt avslut innan sommardvalan. Gårdagens väntade men spektakulära bud på Qlik, värt runt 25 miljarder kronor, är ett exempel. Ebays köp av Expertmaker ett annat. Och i dag meddelade Axis att de köper det lilla Ideonbolaget Cognimatics, även det en tidigare vinnare av Årets Rapidusföretag.

Med 13 anställda i Lund och USA är Cognimatics dock relativt okänt för de flesta utanför Rapidus läsekrets. Bolaget är ett typiskt snillebolag, grundat 2003 av en grupp inbitna Lundaforskare och matematiknördar av bästa eller värsta sorten, beroende på perspektivet. Vd:n Rikard Berthilsson håller sig till korridorerna på Ideon och LTH men syns sällan i media. Som styrelseordförande sitter Lundaprofessorn Kalle Åström, drivande kraft på LTH:s Mathematical Imaging Group – forskargruppen som gett upphov till en lång rad avknoppningsbolag inom avancerad bildanalys, däribland Polar Rose, Decuma och Spiideo. Teknikchefen Håkan Ardö delar i dag sin tid mellan Cognimatics och jobbet som universitetslektor i matematik.

Tekniken bakom Cognimatics är också imponerande och bygger på mångårig forskning, däribland ett antal doktorsavhandlingar. I korthet går den ut på att använda matematik för att identifiera och följa rätt objekt i videoströmmar – till exempel människor som passerar under en övervakningskamera i en butik. Det låter enkelt men kan bli hur komplicerat som helst, när det till exempel gäller att sortera ut barnvagnar, kundvagnar, djur, barn och annat som rör sig förbi kameran men inte ska räknas. För att inte tala om vidareutvecklingar där till exempel ålder och kön kan bestämmas på de förbipasserande.

Jag har själv fått smaka på komplexiteten i att få en dator att se det en människa ser då jag som teknologstudent genomförde mitt examensprojekt på just Cognimatics 2006. Vid den tidpunkten arbetade bolaget även med bildanalysapplikationer till Sony-mobiler och mitt projekt gick ut på att få telefonen att kunna känn igen och automatiskt tagga vänner på bilder tagna med mobilens kamera – en tuff utmaning på bilder tagna från konstiga vinklar eller i dålig belysning.

Sedan dess har Cognimatics valt att fokusera enbart på insticksprogram till främst Axis övervakningskameror och bolaget har i någon mening åkt snålskjuts på Axis ökande försäljning världen över. Som Rapidus tidigare rapporterat säljs bolagets mjukvara numera även till Samsung-kameror, ett sidospår som lär försvinna när Axis tar över.

Inom kort läggs Hampus Jakobssons bolag Brisk ned efter att i flera år försökt slå sig in på marknaden för säljstöd. Trots flera omtag med strategin och justeringar av tekniken lyckades bolaget aldrig hitta rätt.

Med ett 40-tal investeringar i portföljen, försäljningen av TAT i bagaget och ett grundmurat engagemang för floran av uppstartsbolag i Malmö har Hampus Jakobsson en stjärnstatus som få andra i entreprenörsbubblan. Den lär knappast falna särskilt mycket även efter nedläggningen av Brisk. Men i korridorerna på Ideon lufsar en betydligt mer anonym matematikforskare som det finns minst lika mycket skäl att hålla ögonen på.

Entreprenörsikonen Hampus Jakobsson har just tvingats lägga ner Brisk. Den betydligt mer ljusskygge matematikforskaren Rikard Berthilsson har just sålt sitt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.