onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Huawei växer i Sverige — men inte i Lund

Det senaste året har kinesiska telekomjätten Huawei expanderat från 325 till närmare 500 anställda i Sverige. På sikt är planen att Lundakontoret ska sysselsätta ett 50-tal personer, men ännu har bolaget inte växt ur sitt tiomannakontor på Edison Park.

Trots stort intresse från nyutexaminerade ingenjörer är det framförallt erfaren personal som anställts när Huawei expanderat i Göteborg och Kista. Enligt svenska utvecklingschefen Urban Fagerstedt tycker koncernens kinesiska ledning att svenska ingångslöner för nyutexaminerade ingenjörer är alldeles för höga. I Kina går det att få motsvarande kompetens för 5.000-6.000 kronor per månad.

— Det är ytterst ovanligt att vi rekryterar unga personer i Sverige. Genomsnittet på Stockholmskontoret är 15 års branscherfarenhet, säger Urban Fagerstedt.

Huawei är världens näst största systemleverantör för mobiltelefoni, efter Ericsson. Så sent som i januari fick bolaget en stor order från TeliaSonera om att bygga ut mobilnätet i södra Norge. Kontoret i Lund är inriktat på komponentutveckling.

Huwaei omsatte motsvarande cirka 170 miljarder kronor 2010. Totalt i Norden har bolaget drygt 700 anställda, varav 200 i Norge, och 30-40 i Danmark och Finland. De danska kontoren ligger i Kastrup, Ålborg och Århus.

Anders Frick

Det senaste året har kinesiska telekomjätten Huawei expanderat från 325 till närmare 500 anställda i Sverige. På sikt är planen att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.