Näringslivet måste släppa prestigen och leta kompetens utanför sina egna sektorer. Det sa Filippa Morfiadakis, rådgivare inom social hållbarhet på public affairs-byrån New Republic och ny ordförande för Yallatrappan i Malmö, när hon gästade Rapidus AW på tisdagen.
– Lägg allt krut på ungdomarna och erbjud de alternativ de unga behöver, för vi håller på att förlora generationer. Samtliga samhällsaktörer behöver samverka för att vi ska kunna lösa integrationsfrågan, sa hon vidare.
Minglande Rapidusvänner samlades på tisdagen på klassiska Hotel Savoy i centrala Malmö för ännu en härlig AW.
Filippa Morfiadakis har ägnat hela sitt yrkesliv åt integration, inkludering och social hållbarhet. Hon arbetar i gränslandet mellan affärsutveckling och opinionsbildning i privat, idéburen och offentlig sektor. I sin roll som rådgivare på New Republic ser hon tydligt behovet av vågen av regleringar som sköljer in från EU när det gäller så kallad ‘social washing’, alltså när företag försöker dölja sina negativa sociala effekter genom att marknadsföra sig själva som socialt ansvarsfulla och etiska.
– Detta kommer ge oss tydliga ramar och riktlinjer för vad hållbarhet är. När hållbarhet likställs med finansiell rapportering blir det lättare för företag att veta vilka parametrar man ska förhålla sig till, säger Filippa Morfiadakis i intervjun med Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede.
Filippa Morfiadakis kallar sig wannabe-grek. Hon är gift med en grek och hennes svärfar heter Emmanuel Morfiadakis – en socialdemokratisk politiker som varit med och utvecklat Malmö under Ilmar Reepalu-eran. Själv håller hon sig ifrån politiken och vill påverka samhället på andra sätt.
Filippa har byggt och drivit den ideella organisationen Boost by FC Rosengård, som har slussat tusentals unga in på arbetsmarknaden. Hon är också ny ordförande för Yallatrappan. Enligt Filippa är det avgörande för vår regions fortsatta utveckling att vi löser integrationen och att vi får in människor i arbete, i synnerhet utrikesfödda kvinnor. Det kan Yallatrappan bidra med.
– Yallatrappan grundar sig på en hållbar affärsidé som är både kaxig och modig. Vi stöttar den målgrupp – utrikesfödda, lågutbildade kvinnor – som är svårast att nå. Vi investerar i dessa kvinnor och deras kompetens och hittar kunder som har behov av den kompetensen, säger Filippa.
Yallatrappan har i dag har 54 heltidsanställda kvinnor och inom tre segment: Catering, sömnad och städ. Ambitionen är att gå in i fler affärsområden, som exempelvis vård och omsorg.
– Jag vill också utveckla Yallatrappan så att organisationen med sin stora framgång kan bli en tydligare röst i samhällsdebatten, säger Filippa.
Stort tack till Sparbanken Skåne som var värd för eventet och till alla gäster som förgyllde kvällen.