torsdag 21 november 2024

inloggad som

Så vill hon lösa integrationen

|  
|  

Näringslivet måste släppa prestigen och leta kompetens utanför sina egna sektorer. Det sa Filippa Morfiadakis, rådgivare inom social hållbarhet på public affairs-byrån New Republic och ny ordförande för Yallatrappan i Malmö, när hon gästade Rapidus AW på tisdagen.

– Lägg allt krut på ungdomarna och erbjud de alternativ de unga behöver, för vi håller på att förlora generationer. Samtliga samhällsaktörer behöver samverka för att vi ska kunna lösa integrationsfrågan, sa hon vidare.

Minglande Rapidusvänner samlades på tisdagen på klassiska Hotel Savoy i centrala Malmö för ännu en härlig AW.

Filippa Morfiadakis har ägnat hela sitt yrkesliv åt integration, inkludering och social hållbarhet. Hon arbetar i gränslandet mellan affärsutveckling och opinionsbildning i privat, idéburen och offentlig sektor. I sin roll som rådgivare på New Republic ser hon tydligt behovet av vågen av regleringar som sköljer in från EU när det gäller så kallad ‘social washing’, alltså när företag försöker dölja sina negativa sociala effekter genom att marknadsföra sig själva som socialt ansvarsfulla och etiska.

Rapidus AW med Filippa Morfiadakis, social hållbarhetschef på New Republic och ordförande förJallatrappan

– Detta kommer ge oss tydliga ramar och riktlinjer för vad hållbarhet är. När hållbarhet likställs med finansiell rapportering blir det lättare för företag att veta vilka parametrar man ska förhålla sig till, säger Filippa Morfiadakis i intervjun med Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede.

Filippa Morfiadakis kallar sig wannabe-grek. Hon är gift med en grek och hennes svärfar heter Emmanuel Morfiadakis – en socialdemokratisk politiker som varit med och utvecklat Malmö under Ilmar Reepalu-eran. Själv håller hon sig ifrån politiken och vill påverka samhället på andra sätt.

Filippa har byggt och drivit den ideella organisationen Boost by FC Rosengård, som har slussat tusentals unga in på arbetsmarknaden. Hon är också ny ordförande för Yallatrappan. Enligt Filippa är det avgörande för vår regions fortsatta utveckling att vi löser integrationen och att vi får in människor i arbete, i synnerhet utrikesfödda kvinnor. Det kan Yallatrappan bidra med.

– Yallatrappan grundar sig på en hållbar affärsidé som är både kaxig och modig. Vi stöttar den målgrupp – utrikesfödda, lågutbildade kvinnor – som är svårast att nå. Vi investerar i dessa kvinnor och deras kompetens och hittar kunder som har behov av den kompetensen, säger Filippa.

Yallatrappan har i dag har 54 heltidsanställda kvinnor och inom tre segment: Catering, sömnad och städ. Ambitionen är att gå in i fler affärsområden, som exempelvis vård och omsorg.

– Jag vill också utveckla Yallatrappan så att organisationen med sin stora framgång kan bli en tydligare röst i samhällsdebatten, säger Filippa.

Stort tack till Sparbanken Skåne som var värd för eventet och till alla gäster som förgyllde kvällen.

Fredrik Werner och Fredrica Werner, FOC Venture; Lovisa Fredriksson, LFPR & Content
Anders Henriksson och Helga Henriksson, Active Business International
Per Siljeklint, Högskolan Kristianstad; Pia Siljeklint, Lunds universitet; Boel Lundell, People impact
Kristina Fredlund, Nordea; Viviénne Dahlstrand, Trägårdh advokatbyrå
Johan Gunnars, Connect; Sven Knutsson, Mellby gård; Liza Johansson, Ideon Science Park
Ola Sandberg och Jacob Morwing, Sparbanken Skåne
Nawras Hussein och Bengt Andersson, Resursgruppen; Anton Åkesson, Mangold Fondkommission

Näringslivet måste släppa prestigen och leta kompetens utanför sina egna sektorer. Det sa Filippa Morfiadakis, ny ordförande för Yallatrappan i Malmö, när hon gästade Rapidus AW på tisdagen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.