Perstorp har sålt ut sin ättika och tillverkar inte längre den klassiska Perstorpsplattan till köket. Ändå är det knappast någon som undkommer industrijättens produkter, påpekar Rapidus Jan Wifstrand och viftar med en PET-flaska, där mjukgöraren kommer från Perstorp-koncernen.
− Målarfärg är det största applikationsområdet för oss, ungefär en tredjedel av det vi gör hamnar i målarburkar, där vi levererar kemikalier som exempelvis reglerar tålighet och hur färgen ska torka. Men det näst största området är plast, säger Jan Secher.
Han är koncernchef för Perstorp, som i dag omsätter elva miljarder kronor. Men även Dunis och Bonas produkter dyker upp på oväntade ställen. Utöver servetter till restauranger och engångsbestick till hämtmatställen tillverkar Duni bland annat plastmuggarna som flourtanten delat ut till generationer av svenska skolbarn. Och Bonas behandling är det som ger de 100.000 kvadratmeterna trägolv på Kastrup sin lyster.
Bona, som tidigare varit helt fokuserat på att sälja till företag, riktar sig sedan några år även till konsumentsidan med försäljning exempelvis i amerikanska butikskedjan Walmart.
− 30 procent av vår omsättning kommer numera från försäljning till konsumenter. Och det var en satsning vi drog igång under lågkonjunkturen, säger vd Kerstin Lindell.
Såväl Bona som Duni och Perstorp är utpräglat internationella med en liten bråkdel av sin försäljning i Sverige. För börsnoterade Duni är det framförallt Sydeuropa och Asien som ledningen ser tillväxtmöjligheter i, menar vd Thomas Gustafsson.
− Vi köpte ett bolag i Singapore 2013. Det var en ”träningsmatch” kan man säga, vi hoppas göra ett förvärv till där. Sydostasien och Australien är otroligt intressanta marknader där vi ser att investeringarna inom våra sektorer är enormt stora. Hotellen har inte 100 eller 200 rum utan 2.500 rum, säger han.
Parallellt arbetar Duni med att ta fram nya förpackningar och engångsartiklar, inte minst med mindre miljöpåverkan. Bland de senaste tillskotten finns en rund pizzakartong tillverkad i bagass, en restprodukt från sockerrörsindustrin.
− Det var till en internationell restaurangkedja som tar 200 kronor för en pizza. Då kan man kosta på sig en sådan kartong, säger Thomas Gustafsson.
Är det ingen annan som tänkt på att göra pizzakartonger runda? undrar Jan Wifstrand, som leder mötet i Sigmas lokaler i Malmö.
− Kanske, men vi gjorde det, säger Thomas Gustafsson.
Som ett familjeföretag med ägare i tredje generationen har Bona rötterna djupt rotade i Malmö. Och inte heller för Duni, med finansmannen Rune Anderssons bolag Mellby Gård som största ägare, finns det på kartan att flytta till Stockholm, uppger Thomas Gustafsson när Jan Wifstrand ställer trion mot väggen. Perstorp har fortfarande sin största fabrik på den skånska landsbygden och invigde i dagarna en miljardsatsning på utbyggd produktion i Stenungsund. Men huvudkontoret finns sedan förra året i Malmö. Det enskilt största skälet är närheten till Kastrup, menar Jan Secher.
− Men även kompetensen, vi behövde större marknad att rekrytera ifrån, säger han och får medhåll från Thomas Gustafsson.
− Kastrup är en viktig del till att vi finns här, men inte helt avgörande. Här finns goda möjligheter för oss att hitta kompetens från Lunds universitet och Copenhagen Business School. Skåne är också ett bra ställe att leva på med sin familj, säger han.
Trots sin magnitud är det inte alltid lätt att som storbolag få uppmärksamhet på hemmaplan, menar trion. Malmö stad har ännu inte varit och hälsat på i Perstorps nya huvudkontor och spaltutrymmet i tidningarna viks istället till små uppstartsbolag som knappt har några intäkter eller anställda.
− Vi tycker det är bra att det skrivs om startups, men det ska vara en mångfald i bevakningen av näringslivet. Som familjeägt bolag kan man inte köpa våra aktier på börsen eller så, men det är ändå viktigt för oss att vi någon gång får lite uppmärksamhet. Inte minst för att attrahera nya ungdomar till industrin och vår bransch, säger Kerstin Lindell.
Som hjälp på vägen mot större genomslag får hon och hela panelen varsin selfie-pinne i present.
Text: Erik Olausson
Foto: Kristoffer Lindblad
Bodil Rosvall Jönsson, Business Region Skåne
Carl Fahleryd, Advokatbyrån Vinge; Martin Diamantoudis, Invest in Skåne | Per Samuelsson, Strålfors, Maria Tengroth, Anna Lindh Academy |
Jonas Andersson, Samsung Techwin; Stephanie Karlsson, ID Kommunikation | Lotta Axelsson, Ideon Open; Anette Gregow och Michaela Schmied Henning, Symphony Teleca |
Malin Håkansson, Valdia Advokatbyrå; Tomas André, Kommunicera | Carl-Johan Wachtmeister, CJW Advice; Åsa Fors-Lindhe, Kunskapspartner |
Ebba Järrud, Elite Plaza; Magnus Brobeck, Sigma | Anders Berglund, PA Berglund |
Patrik K Book, Sigma; Johan Fernö, ID Kommunikation | Kerstin Forssman, Kerfor Consulting; Thomas Torounidis, Awa IPro |