fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Från storm till krasch för Maersk

|  
|  

Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för tre veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

En klippa inom dansk företagsekonomi, rederiet Maersk, har gjort en vändning det senaste året – åt fel håll. Det kommer att ta flera år att rätta till, enligt Nordnets danska investeringsekonom Per Hansen.

Maersk redovisade en rekordvinst för 2022 på 203 miljarder danska kronor. Aktien stod på topp. Men nu är nästan två tredjedelar av det aktievärdet borta.

Från en kurs på över 24.000 danska kronor per aktie vid toppen 2022 har aktien rasat till runt 9.000 danska kronor. Tidvis har den legat ännu lägre. Maersk ligger nu i botten av C25-indexet över ledande danska aktier, vilket är unikt.

Olyckorna har kommit slag i slag för Maersk de senaste månaderna.

I december 2023 tappade ett Maersk-fartyg 46 containrar överbord under en storm. De var bland annat fyllda med kylskåp, skor och plastpåsar med sprutor som sedermera flöt upp på danska stränder.

Maersk gjorde sedan marknaden besviken med en dålig prognos för 2024. Bolaget var tvunget att bromsa ett ambitiöst återköp av aktier eftersom det blev för dyrt.

Och i slutet av mars inträffade den ödesdigra kraschen då ett fartyg chartrat av Maersk körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore, USA. Kollisionen fick aktien att falla med 6 procent.

Per Hansen på Nordnet i Danmark följer Maersk-aktien på nära håll och manar till lugn, då det är ett robust bolag.

– Maersk är inte i trubbel, de har bara fattat dåliga beslut, säger Per Hansen till Rapidus.

Han ser hopp för bolaget, men först under de kommande åren.

– Man kan nog säga att 2024 kommer att vara utmanande. Och så hoppas vi att 2025 blir lite bättre och att 2026 innebär en vändning. På kort sikt utmanas Maersk av försvagade ekonomier vilket innebär att fler fartyg som saknar något att segla med.

Per Hansen ser Maersks utmaningar i tre steg. Men det inkluderar inte förlorade containrar eller brokollisioner.

Under 2021 och 2022 hade Maersk rekordresultat. Det innebar överinvesteringar i fartyg. De levereras kommande år när fraktpriserna har sjunkit. Maersk har 700 fartyg. De närmaste åren levereras mer än 20 metanoldrivna fartyg.

Den andra utmaningen är att varuvolymen minskar när Europa har lägre tillväxt. Därför kan Maersk inte vara säkra på att containrarna kommer att fyllas.

För det tredje finns det dåliga förväntningar på årsredovisningen den 2 maj. Bland annat för att Maersk har avtal om fraktpriser som gällde före den 7 oktober, då kriget mellan Israel och Gaza bröt ut.

– Maersk har mycket att stå emot med, det är en utmanande tid, konkluderar Per Hansen.

Rapidus har sökt Maersk som avstår att kommentera.

Keld Broksø

Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.