Hockeysäsongen börjar med ett utsålt Skånederby mellan Rögle BK och Malmö Redhawks. Rapidus har tagit en titt på de skånska lagens ekonomiska utmaningar.
Den här säsongen räknar Ängelholmslaget Rögle med att omsätta mer än 200 miljoner kronor. Det gör Rögle till en av Sveriges tre största hockeyklubbar omsättningsmässigt. Men om det ska bli svarta siffror måste laget minst gå till semifinal och även göra bra ifrån sig i CHL, Champions Hockey League.
– Det är en rejäl resa som Rögle gjort de senaste sex-sju åren. Omsättningen har tredubblats på åtta år och kommer med stor sannolikhet att passera 200 Mkr denna säsong. Vi har 90 heltidsanställda men räknar man in timanställda är det 350 personer, säger Daniel Koch, klubbdirektör sedan fem år tillbaka.
Förra säsongen omsatte Rögle 186,8 Mkr (161,7) men resultatet efter finansiella poster landade på -2 Mkr sedan laget förlorat i kvartsfinal. Detta jämfört med en vinst på 15,6 Mkr året innan då laget blev Europamästare och nådde semifinal i SM-slutspelet.
– Vi budgeterar utan slutspel. Om det sedan blir 200 eller 215 Mkr beror på hur det går i slutspelet. Det är flera faktorer som påverkar till exempel hur många hemmamatcher det blir, säger Daniel Koch.
Biljettintäkter står för runt 40 Mkr, mat och dryck 30 Mkr. Partnernätverket med över 240 företag bidrar med 40 Mkr. Rättigheter, där tv utgör den största delen, gav 46,5 Mkr förra säsongen och ökar för varje år med 1-2 Mkr fram till 2030.
Krisen i Viaplay har satt fokus på dyra sporträttigheter. Telia har signalerat att TV4 och Cmore, som äger SHL-rättigheterna, är till salu.
Är ni oroliga?
– Vi har ett bra samarbete med Telia och följer extremt noga vad som händer på tv-sidan. Man ser ju på de sporträttigheter som upphandlas just nu att värdet sjunkit. Samtidigt sker det mycket i mediebranschen, där aktörer som Netflix och Amazon gett sig in även på sport. Med tanke på den osäkerhet som råder på marknaden känns det givetvis skönt att vi har ett långt avtal, säger Daniel Koch.
Den 14 september är det SHL-premiär, derby hemma mot Malmö. Garanterat utsålt. Catena Arena i Ängelholm rymmer 6.310 personer.
– Vi hade kunnat sälja 15-20.000 biljetter till en sån match. Men vi kan inte bygga en arena för enstaka toppar. Upplevelsen är viktig, både att publiken kommer nära och att det är välfyllt på läktarna.
Förra säsongen hade Rögle en beläggning på 94 procent och biljetter som intäktskälla närmar sig taket.
– Vi kan inte höja biljettpriserna radikalt heller. Däremot har vi de senaste åren byggt ut så att vi har helt andra möjligheter att erbjuda mat och dryck, före och under matcherna.
Arenabolaget äger arenan men Rögle är ensam hyresgäst. Därför är ytterligare arrangemang en möjlighet. Det finns ett antal konferensutrymmen som bokas allt mer. Däremot är det inte lika enkelt att använda arenagolvet för mässor eller konserter.
– Till skillnad från exempelvis Malmö Arena är vår arena i dagsläget inte lika flexibel. Det tar lite längre tid att ställa om till exempelvis en konsert eller mässa så därför har vi de senaste åren framförallt riktat in oss på den typen av event utanför hockeysäsongen. Däremot jobbar vi aktivt med att hela tiden få hit fler event som till exempel landskamper, fortsätter Daniel Koch.
En missuppfattning är att lilla Ängelholms kommun med 45.000 invånare skulle vara för litet för ett SHL-lag.
– Vi har vår publik främst från Halmstad i norr till Landskrona i söder och Kristianstad i öster. Det bor en halv miljon människor 45 minuter i bil från Arenan och vi har mängder av starka företag i vår region. Det finns fantastiska förutsättningar att växa, säger Daniel Koch.
SHL kräver att klubbarna har ett eget kapital på 8 procent av nettoomsättningen. Det ska höjas till 10 procent om ett år, en gräns Rögle redan i dag klarar. Omsättningsmässigt har Rögle passerat Malmö och är nu topp 3 i SHL tillsammans med Färjestad och Frölunda.
Rögle drivs som en ideell förening som i sin tur heläger marknadsbolaget Rögle Marknads AB där Daniel Koch är vd.
Sölve Dahlgren