Elonroad – som utvecklar en vägskena som laddar elfordon i farten – har värvat Alfa Laval-toppen Anna Wieslander, som i dag tillträder som operativ chef. Därmed slutar hon på Alfa Laval efter nästan 20 år i företaget, bland annat som fabrikschef i Lund och senast som divisionschef för det nordiska säljbolaget.
– Att få vara med och driva klimatfrågan i transportsektorn känns superspännande och inspirerande. Jag har haft fantastiska år på Alfa Laval och tar med mig oerhört mycket in på Elonroad där vi nu driver en teknikutveckling som går väldigt snabbt, med ett team som har kapacitet och kompetens att växa, säger Anna Wieslander till Rapidus.
Hennes uppdrag blir i stora drag att ta bolaget från uppstart till uppskalning. I det ingår bland annat att certifiera produkten och skala upp produktionen, som i dag är anpassad för småskaliga pilotprojekt.
– Vi behöver börja jobba med scenario-planering, förbereda oss på vilka steg vi behöver ta vid olika tillfällen för att säkra ett hållbart värdeflöde. För att få igång en storskalig produktion behöver vi hitta nya leverantörer och då är det viktigt att jobba strategiskt från början. Samtidigt har vi flera projekt som behöver levereras här och nu, säger Anna Wieslander.
Elonroad har flera pilotprojekt igång. I Lund testar en busslinje i dag laddningstekniken och i Skellefteå vintertestar man tillsammans med Skellefteå Kraft. Man ska även inleda tester på stationära laddstationer i Helsingborgs hamn och vid Brings anläggningar i Norge och Sverige.
– Jag ska även till Tyskland och träffa ett företag som är väldigt intresserade, det kan bli stort för oss med tiden, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus.
Hon räknar med att flera av pilotprojekten går vidare till kommersiella projekt. Inte minst Bring, som ägs av Posten Norge och var näst största investeraren efter Almi när Elonroad tog in 22 miljoner kronor i våras. Planen är att lansera brett under 2023 och dagens efterfrågan tyder på att det lär bli ett visst fokus på stationär laddning till att börja med.
– Det spelar ingen roll för vår del, det är samma produkt. Det är bara längden på skenan och användningsområdet som skiljer. Men vi tror att det finns ett tydligt behov av stationär laddning här och nu, laddningen är en flaskhals för att många logistikföretag ska kunna gå över till full elektrifiering. Dagens terminallösningar med laddstolpar är mer komplicerade jämfört med att tanka dieselfordon, men vår lösning förenklar och gör laddningen lättare.
Emiliano Strauss