tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Elonroad värvar Alfa Laval-veteran

|  
|  ,

Elonroad – som utvecklar en vägskena som laddar elfordon i farten – har värvat Alfa Laval-toppen Anna Wieslander, som i dag tillträder som operativ chef. Därmed slutar hon på Alfa Laval efter nästan 20 år i företaget, bland annat som fabrikschef i Lund och senast som divisionschef för det nordiska säljbolaget.

– Att få vara med och driva klimatfrågan i transportsektorn känns superspännande och inspirerande. Jag har haft fantastiska år på Alfa Laval och tar med mig oerhört mycket in på Elonroad där vi nu driver en teknikutveckling som går väldigt snabbt, med ett team som har kapacitet och kompetens att växa, säger Anna Wieslander till Rapidus.

Hennes uppdrag blir i stora drag att ta bolaget från uppstart till uppskalning. I det ingår bland annat att certifiera produkten och skala upp produktionen, som i dag är anpassad för småskaliga pilotprojekt.

– Vi behöver börja jobba med scenario-planering, förbereda oss på vilka steg vi behöver ta vid olika tillfällen för att säkra ett hållbart värdeflöde. För att få igång en storskalig produktion behöver vi hitta nya leverantörer och då är det viktigt att jobba strategiskt från början. Samtidigt har vi flera projekt som behöver levereras här och nu, säger Anna Wieslander.

Elonroad har flera pilotprojekt igång. I Lund testar en busslinje i dag laddningstekniken och i Skellefteå vintertestar man tillsammans med Skellefteå Kraft. Man ska även inleda tester på stationära laddstationer i Helsingborgs hamn och vid Brings anläggningar i Norge och Sverige. 

– Jag ska även till Tyskland och träffa ett företag som är väldigt intresserade, det kan bli stort för oss med tiden, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. 

Hon räknar med att flera av pilotprojekten går vidare till kommersiella projekt. Inte minst Bring, som ägs av Posten Norge och var näst största investeraren efter Almi när Elonroad tog in 22 miljoner kronor i våras. Planen är att lansera brett under 2023 och dagens efterfrågan tyder på att det lär bli ett visst fokus på stationär laddning till att börja med. 

– Det spelar ingen roll för vår del, det är samma produkt. Det är bara längden på skenan och användningsområdet som skiljer. Men vi tror att det finns ett tydligt behov av stationär laddning här och nu, laddningen är en flaskhals för att många logistikföretag ska kunna gå över till full elektrifiering. Dagens terminallösningar med laddstolpar är mer komplicerade jämfört med att tanka dieselfordon, men vår lösning förenklar och gör laddningen lättare.

Emiliano Strauss

Elonroad – som utvecklar en vägskena som laddar elfordon i farten – har värvat Alfa Laval-toppen Anna Wieslander, som i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Dela upp Svenska Kraftnät”

    Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät har fullt fokus på vinstmaximering. Det slår negativt mot företag i elprisområde 4. Därför bör myndigheten delas upp. Det säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.


  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.

  • Han vill till börsen med miljardvision

    Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.