Anki Malmborg Hager handplockas som vd till Carl Borrebaecks senaste bolag PainDrainer. I juni avgick hon från vd-jobbet i SenzaGen, ett annat Borrebaeck-grundat bolag som under hennes ledning växt från 5 till 500 miljoner kronor i marknadsvärde.
– Anki är väldigt kompetent när det gäller att utveckla uppstartsbolag. Vi har jobbat tillsammans länge och det är roligt att jobba med henne. Hon har gjort ett fantastiskt jobb som vd också i andra bolag, som Cantargia och Diaprost, säger Carl Borrebaeck, nuvarande vd för PainDrainer som grundades förra året och tog in nära sju miljoner kronor i våras.
Konceptet är att kroniska smärtpatienter enkelt bokför ett 20-tal parametrar varje dag. Med hjälp av AI-algoritmer som analyserar mönster i datan får patienten en smart smärt-coach som identifierar vad som triggar smärtan.
Nu startar bolaget kliniska prövningar på patienter i USA och i Lund. I slutet av året kommer resultaten, som sedan ska bli underlag för en CE-märkning. Enligt Carl Borrebaeck planerar bolaget att börja marknadsföra produkten första halvåret nästa år. Enligt officiell statistik lider runt 190 miljoner människor i USA och Europa av kronisk smärta.
– Än så länge har vi en svensk och en engelsk version. Vi har tankar kring att utveckla nästa generation av produkten som kan inkludera användning av olika sensorer, säger han.
Anki Malmborg Hager startar den 1 september. Den tekniska utvecklingen sköts i dag av en handfull personer baserade från bland annat Create Health cancerforskningscentrum på Medicon Village i Lund.
Vad kommer du att tillföra bolaget?
– Jag har gjort resan några gånger nu och kommer tillföra ledarskap, hjärna och händer. Jag ska börja med att ta tag i den strategiska planeringen och bygga upp teamet. Vi är för närvarande få anställda i bolaget och vi letar bland annat efter personer inom marknadsföring, säger Anki Malmborg Hager.
Produkten är en webb-applikation som kan skötas av patienten via en app men där en AI-motor jobbar i “molnet” för att med data från individen ge utvärdering och smärtprognos. Den ska marknadsföras till både organisationer och direkt till patienter.
Elisabet Ottosson