måndag 22 juli 2024

inloggad som

”Starta inte ett bolag för tidigt”

För tidigt startade bolag hamnar lättare i ”the valley of death” och det finns en tendens till detta som är starkare i Sverige än på annat håll. Det säger multientreprenören Carl Borrebaeck i den rapport som Medicon Village presenterar i dag.

Carl Borrebaeck är professor i immunteknologi vid Lunds universitet och har varit med om att starta en lång rad bolag kända skånska life science-bolag, bland andra Alligator, Immunovia och Senzagen. I Medicon Villages rapport kommenterar han den bekymmersamma situationen för skånska life science-bolag.

– Det finns en tendens att starta bolag för tidigt i syfte att hitta fler möjligheter till att få investeringar. Det gör att fenomenet valley of death blir mer markant för svenska bolag, säger han och understryker vikten av konceptvalidering och långsiktiga planer innan man överväger att starta ett bolag kring en uppfinning.

Detta anger han som en orsak till att så många som 83 procent av de skånska life science-bolagen är mikrobolag med färre än nio anställda. Han menar att många entreprenörer saknar förståelse för de olika faser som ett bolag hamnar i under tillväxtresan och vilka krav det ställer.

– Innan du startar ett bolag bör du vara klar över vilka krav som ställs i de olika faserna, säger han.

Även Anna Gisselsson, investeringschef på Almi Invest I Skåne, intervjuas i rapporten. Hon är inne på samma linje:

– Det stora hindret för många bolag är uppföljningsinvesteringar. Därför bör man ha en finansieringsplan redan från början som sträcker sig längre än den första såddfinansieringen, säger Anna Gisselsson.

Hon pekar också på att många bolag tittar för snävt efter nordiska small cap-fonder när de söker kapital. De borde även leta utomlands.

– Lägg inte alla ägg i samma korg. Genom att hitta finansiering från flera olika källor hamnar man i en bättre förhandlingssituation.

Gunnar Wrede

För tidigt startade bolag hamnar lättare i ”the valley of death” och det finns en tendens till detta som är starkare i Sverige än på annat håll. Det säger multientreprenören Carl Borrebaeck i den rapport som Medicon Valley presenterar i dag.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Miljardavtalet sprack

    Bioteknikföretaget Aqilions samarbetsavtal med läkemedelsjätten Merck avslutas. Av avtalet som hade potential att ge Aqilion 10 miljarder kronor, blir alltså intet.

  • Enorama lanserar i USA

    Nikotintuggummin, medicinsk cannabis och vitt snus. Malmöbolaget Enorama Pharma har sicksackat sig fram med sina produktprioriteringar. Men nu ska det vita snuset lanseras i USA.

  • Magle på köparstråt

    Magle Chemoswed i Malmö aviserar sitt andra förvärv på kort tid. Först var det Amniotics som slukades, nu köper kontraktstillverkaren ett danskt bolag för 240 Mkr.

  • Senzagen på offensiven

    Men 37 nya miljoner ska Senzagen, med vd Peter Nählstedt, gå på offensiven för att bredda produktportföljen och följa kunderna hela vägen till marknaden.

  • Amniotics köps upp – trots allt

    Efter nya turer ser det ut att bli en affär där Magle Chemoswed köper det likviditetspressade stamcellsbolaget Amniotics.

  • Iconovo tar fram inhalator mot fetma

    I Danmark täljer läkemedelsgiganten Novo Nordisk guld på läkemedel mot fetma. Nu vill Lundabolaget Iconovo ha sin del av den omtalade och snabbt växande marknaden, med en inhalator.

  • Immunovia behöver pengar

    Immunovias styrelse har beslutat genomföra en företrädesemission om 70 Mkr som är garanterad till hälften. Pengarna ska gå till att sätta andra generationen av bolagets analystest för tidig upptäckt bukspottkörtelcancer på den amerikanska marknaden under nästa år.

  • Uppköpet av Amniotics föll

    Magle Chemoswed drar sig ur köpet av läkemedelsforskningsbolaget Amniotics. Vad som nu händer med det hårt pressade Amniotics är oklart.

  • Avstamp för Braincool

    Medicinteknikföretaget Braincool i Lund fick sin företrädesemission övertecknad med 171 procent av det begärda beloppet. Med kassan säkrad räknar vd Jon Berg med att det blir den sista emissionen. Under nästa år blir det positivt kassaflöde.

  • Milstolpe för Borrebaeck-bolag

    Senzagen visar lönsamhet på EBITDA-nivå under årets första kvartal. Det är första gången i bolagets historia.