torsdag 21 november 2024

inloggad som

Kallduschen från EU som ingen slipper undan

Kort sagt: Om mindre än ett år ersätts svenska personuppgiftslagen av en betydligt strängare EU-förordning. Man ska inte överdriva konsekvenserna, men inte minst för e-handelsbolagen tickar klockan, då nästan samtliga IT-system måste ses över.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Varningarna om ett kommande storebrorssamhälle har hörts i decennier. Men få hade väl anat att storebror skulle visa sig vara Facebooks grundare Mark Zuckerberg, eller Hermann Haraldsson, vd för den miljardvärderade e-handelsraketen Boozt i Malmö.

Själv blir jag påmind om hur minutiöst företagen kartlägger vårt agerande på nätet varje gång jag går in på New York Times nätupplaga, och får se en bannerannons för just det hotell i Italien eller soffbord i Mio Möblers webbshop jag tittat på veckan före.

Med den nya dataskyddsförordningen, eller GDPR på EU-byråkratiska, skärps reglerna för hur företagen får samla in och hantera data om kunder, leverantörer och anställda. Bland annat måste det finnas ett uttalat syfte med insamlingen och den registrerade har rätt att få sina uppgifter helt raderade, eller överflyttade till en konkurrents databas.

Böterna blir rejält saftiga, uppåt fyra procent av koncernens omsättning eller 20 miljoner euro vid grova övertramp.

De nya reglerna gäller allt som kan härledas till en identifierbar person. Härunder faller allt från kundregister och lönesystem till lagrade cookies och IP-nummer. Det är med andra ord knappast något företag som inte kommer påverkas av att reglerna skärps och det märks hos affärsjuristbyråerna, som redan har fullt upp med att hjälpa bolagen anpassa sig till de kommande lagkraven. Exempelvis har Lindahl i dag en stab på ett 20-tal jurister som bara arbetar med frågor kring GDPR, varav en handfull i Skåne.

För vissa delar av näringslivet kommer skärpningen bli extra kännbar. Hit hör mindre företag som tandläkarmottagningar eller frisörsalonger med mer eller mindre manuell hantering av kundregister, till exempel i ett Excelark på datorn. För dessa ostrukturerade register finns det undantag i personuppgiftslagen, undantag som nu försvinner.

De nya reglerna sätter även stopp för den filosofi som säger att nystartade nätbolag i första hand ska skaffa sig användare, i andra hand fundera på affärsmodellen. EU-direktivet kräver att du redan från början ska veta varför du samlar in personuppgifter, att lägga dem på hög för att först senare komma på hur du ska slå mynt av dem fungerar alltså inte.

För e-handelsbolagen väntar andra utmaningar. För att få spara data om besökarna kommer de framöver behöva ett aktivt medgivande från konsumenterna. Det räcker inte med att baka in hanteringen av personuppgifter i de allmänna köpevillkoren, konsumenten måste aktivt klicka ja för att medge datainsamlingen.

Det är besk medicin för en bransch besatt av konverteringsgrad, alltså att konvertera spekulanter på sajten till köpare. I regel är det bara några få procent av besökarna som faktiskt genomför ett köp och varje extra klick som krävs för att nå dit riskerar att stöta bort tveksamma konsumenter och spontanshoppare.

Man ska inte överdriva effekterna av den nya dataskyddsförordningen, i stora delar finns kraven redan med i svenska personuppgiftslagen från 1998. Och dagens nätshoppare är trots allt ganska vana vid klicka sig förbi informationstexter om juridisk friskrivning.

Likväl kommer det krävas justeringar i en lång rad IT-system. Inte minst hos e-handelsbolagen som är bland de flitigaste på att samla att samla in uppgifter om faktiska och presumtiva kunder, såväl för att praktiskt hantera beställningar, leveranser och returer som för att optimera marknadsföringen. Av de stora skånska e-handelsbutiker Rapidus varit i kontakt med – Carpetvista, Kontorsshop.se och Boozt – är det ingen som på allvar börjat titta på hur deras verksamhet påverkas. Och nu tickar klockan.

Kort sagt: Om mindre än ett år ersätts svenska personuppgiftslagen av en betydligt strängare EU-förordning. Man ska inte överdriva konsekvenserna, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Räntebeskedet: “Det krävs mer”

    Dagens besked att Riksbanken sänker räntan med 25 punkter välkomnas av Skånes näringsliv. Men det räcker inte för att få igång ekonomin på allvar. Det framgår i en rundringning som Rapidus gjort.

  • Starkt från Alfa Laval

    Alfa Lavals aktie tog ett skutt uppåt när kvartalsrapporten presenterades i förra veckan. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.

  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Boozt fortsätter växa

    E-handelsbolaget Boozt var utropstecknet i torsdagens rapportflod som också innehöll Mildef, Inwido, Rugvista och USWE Sports.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.