En framgångsrik innovation är i dag inte en klassisk uppfinning. Detta enligt Staffan Helgesson, grundare av Stockholmsbaserade riskkapitalbolaget Creandum, som på torsdagsmorgonen gästade Rapidus frukostmöte.
– I dag ligger det snarare inom användargränssnitt och hur lätt det är att använda en produkt, sa han då han intervjuades av Rapidus vd Jan Wifstrand inför en publik på cirka hundra personer.
Nu har Creandum dock gjort sig känt för satsningar på teknikbolag och Staffan Helgesson, ursprungligen från Lund, har visat sig ha en stor träffsäkerhet i vilka små projekt som blir stora. I dag har Creandum fonder på närmare fem miljarder kronor.
Bolaget investerade tidigt i Spotify, och är fortfarande en av dess största externa ägare.
– Min kollega hörde talas om dem på ett rekryteringsevent på KTH 2007. Men det blev en lång dejtingprocess innan vi investerade i juli 2008, berättade Staffan Helgesson.
Hur kunde ni redan då bedöma att det här skulle gå med vinst? undrar Jan Wifstrand.
– Det kunde vi inte. Det fanns nog tio goda skäl till att inte investera i Spotify då, som att ett fåtal stora skivbolag hade monopol på innehållet, att marginalerna var usla, och att all musik kunde laddas ner gratis via Piratbay. Men det fanns också några få anledningar att investera. En var personerna bakom bolaget, främst vd:n Daniel Ek. En annan var själva produkten – den var ju helt magisk.
I den här investeringen, liksom i många andra, har alltså magkänslan spelat en viktig roll. Men vad är egentligen magkänsla? Staffan Helgesson påpekade att för vissa parametrar görs noggranna matematiska analyser inför varje investering.
– Men inte när det gäller till exempel marknaders storlek. Där chansar vi, oss mellan. Vi bedömer om det känns bra, om det är grymt bra individer och en produkt som är radikalt bättre. Magkänsla är en summering av alla de intryck du gör, och är egentligen något väldigt sofistikerat.
Långt ifrån alla Creandums investeringar blir dock framgångssagor.
– I ungefär hälften av de investeringar vi gör får vi inte tillbaka kapitalet. I ganska stor del av resterande 50 procent får vi bara 1,1-1,5 gånger pengarna, sa Staffan Helgesson, och nämnde att de mest lyckosamma exemplen gett tio gånger pengarna eller mer.
Under den knappt timslånga intervjun hann Staffan Helgesson avslöja att Creandum tackat nej till flera bolag vilket man senare har ångrat. Ett exempel är Neo Technology, grundat i Malmö och Årets Rapidusföretag 2011, som Creandum hade korn på väldigt tidigt men klev in i först i början av 2015. Företaget, med grundaren Emil Eifrém i spetsen, ligger bakom grafdatabasen Neo4J.
– Vi var i kontakt med Neo för tio-elva år sedan och drog felaktigt slutsatsen att det skulle ta evigheter för bolaget att utvecklas. Men det gick snabbare, så vi kontaktade dem och tryckte oss in mellan två finansieringsrundor. Att inte ha finansierat dem från början var helt enkelt ett misstag.
Staffan Helgesson har flera udda meriter på cv:t. En är att han har varit ordförande i Svenska Landhockeyförbundet, en annan att han sett till att diskmedlet Yes utsetts till ”Svensk hovleverantör”. Detta under sin tid som produktchef inom Procter & Gamble.
– På den tiden var det bara att ringa till presschefen Elisabeth Tarras-Wahlberg och fråga ifall kungen och drottningen använde Yes. Hon återkom efter en vecka och sa att de gjorde det. Man fick en stencil att fylla i och sedan var det klart.
Staffan Helgesson är också mentor åt ett antal unga entreprenörer. Bland annat till Malmöbördige Fisnik Zahiti, som har varit en av världens främsta brottare i sin viktklass och enligt Helgesson nu är Rosengårds första student på Handelshögskolan i Stockholm.
– Hans mål, som jag tänkte hjälpa honom med, är att starta ett idrottsgymnasium i Rosengård.
Text: Elin Andersson Rosenstock
Foto: Kristoffer Lindblad
|
|
|