fredag 22 november 2024

inloggad som

”Det är jävligt snurrigt tills man kommer till B”

Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!

På Rapidus fullsatta “Efter jobbet”-möte på torsdagen gav Anna Serner och Lotta Lundgren sin syn på storytelling, historieberättande, något båda jobbar med. Anna som vd för Svenska Filminstitutet och Lotta som matfantast i TV-programmet Historieätarna. Men båda började sin krokiga bana i reklambranschen.

– Reklam är alltid lite fult och den som kan gå från det till det goda, tillexempel ge sig in i kulturen som SVT eller public service har gjort en väldig resa i allmänhetens ögon, säger Lotta Lundgren.

Anna Serner har ett förflutet på branschorganisationen Reklamförbundet, samt som vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna. Jobbet som chef för Filminstitutet sökte den utbildade juristen redan efter att hon sagt upp sig från Reklamförbundet.

– Jag ringde upp ordförande och sa att ”jag vill ha det där jobbet”. Jag blev hänvisad till rekryteraren som sa att ”du är säkert jättebra, men du har jobbat med reklam du kan inte jobba på filminstitutet”, och han hade helt rätt, säger Anna Serner.

Istället såg Anna Serner till att fylla i de luckor hon hade i sitt CV. Nästa gång hon sökte fick hon prata med ordföranden och fick frågan om varför hon ville ha jobbet.

– Jag ville vara på Tidningsutgivarna för att jag tyckte att det demokratiska samhället behöver en mångfald av röster, dagspressen har en otroligt viktig roll i att vara den granskande statsmakten. Och jag ser film som en förlängning av det. Vi behöver en mångfald av röster som berättar om vår samtid, annars har vi inget bra samhälle. Då såg jag hur det snurrade till och att han tänkte ungefär ”ok, det där lät ju smart”. Då visste jag att jag hade fått jobbet, säger Anna Serner.

Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner! Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner! Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!

Lotta Lundgren har skrivit en rad kokböcker och är bland annat aktuell i årets julkalender på Sveriges Television tillsammans med Erik Haag. Men även hennes karriär började inom reklambranschen, i 1990-talets Göteborg.

– Jag hade knatat upp till en reklambyrå som hette Forsman & Bodenfors. Jag överlämnade ett brev, som jag jobbat på länge, med buller och bång till en copywriter. Det var det jag hade tänkt att jag skulle kunna jobba med, det var min analys. Jag hade läst media och kommunikation, säger Lotta Lundgren.

Att Lotta hade knackat på hos en av de största reklambyråerna blev uppenbart för henne först efteråt.

– Jag visste inte att det var en superbyrå. Med facit i hand så kanske det inte är så konstigt att den enda byrån man kände till var en av de största, säger Lotta Lundgren.

Efter att ha jobbat och lärt sig branschen bytta Lotta bana. Hur gick det till när du bestämde dig för att inte vara copywriter och reklamare längre? undrar Rapidus Jan Wifstrand, som leder samtalet.

– En dag när jag gick till jobbet kände jag att jag vägrar, jag går inte dit. Det räcker nu. Jag tänker inte gå dit och tänka på mineralvatten en hel dag till. Jag måste ha andra tankar och jag måste få tänka på andra saker. Jag fick panik. Då ringde jag upp, och det här brukar jag inte säga när jag pratar med media, jag ringde upp och pratade med receptionisten som hette Barbro och berättade att jag inte kommer mer, säger Lotta Lundgren.

Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner! Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!

Vägen till framgång, poängterar Lotta Lundgren, är sällan spikrak.

– När man ska berätta en historia, till exempel om hur jag tog mig från A till B så ritar man alltid en väldigt rak pil, så här ser mitt liv ut. Så ser det ju inte ut, det är så här det ser ut, säger Lotta Lundgren och ritar hoptrasslade pilar i luften.

– Det är så här jävla snurrigt tills man kommer till B. Så är vi människor, och så är alla historier. Därför måste man klippa bort de där tvättstugebesöken och de stunder man väntat på att posten ska komma eller när man går till affären och handlar mjölk. Kvar blir det som har lyskraft, säger Lotta Lundgren.

Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!

Som exempel på dåliga historieberättare tar Jan Wifstrand upp dagens politiska partier. Varför är de så oförmögna att få fram sin berättelse om framtiden, om vart de vill komma? frågar han duon.

– Jag tror inte att de har självförtroende att berätta. För att kunna berätta en historia måste man bottna i att man vet vad man snackar om. De berättar inte den berättelsen för att de inte vet vilket ben de ska stå på, säger Anna Serner.

– Väldigt många av de fenomen som erbjuder ett paket av färdiga lösningar och färdigtäntka åsikter som ett politiskt parti gör, som en tidning gör, de fragmentiseras ju. Folk idag plockar ihop en åsiktspalett på ett helt annat sätt, säger Lotta Lundgren.

Text: Emily Binks
Bild: Kristoffer Lindblad

 Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner! Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!
Jenny Reiman Ehle, Sparbanken Syd; Jörgen Reiman Ehle, Purus  Charlotta Alegria Ursing, Innovation Skåne; Nina Strandberg, Lunds universitet

 

 Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!  Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!
 Lena Fager och Johan Michaelsson, Telia Sonera Anna Holm, Anna Holm PR & Kommunikation; Anne Lundberg, Sveriges Television; Ulrika Midunger, Sveriges Television; Karin Karlsson, Malmö Live

 

 Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!  Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!
Monica Thomasson, Aktiv kommunikation Öresund, Anja Trägårdh, Trägårdh Kommunikation Jan Wifstrand, Rapidus; Martin Gren, Axis

 

 Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!  Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!
Peter Andersson, Max 4; Caroline Rundberg och Måns Liljenlov, Handelskammaren  Victoria Holmqvist, Lotta Berg, Björn Handell, Elin Paulsson och Sofia Samuelsson, Tretton37

 

Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!  Rapidus Efter jobbet med Lotta Lundgren och Anna Serner!
 Hans Lindquist, Malmö högskola; Pontus Lundgren och Björn Hallerborn, Aspekta  Fatime Nedzipovska, Brightful; Jan Wifstrand, Rapidus; Jesse Kemppinen och Aylin Daut, Brightful

På Rapidus fullsatta “Efter jobbet”-möte på torsdagen gav Anna Serner och Lotta Lundgren sin syn på storytelling, historieberättande, något båda […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.