måndag 4 december 2023

inloggad som

Den svarta mediebilden hämmar Skåne

Kort sagt: Rapidus har i detalj granskat riksmediernas bild av Skåne och resultatet är eländigt. Det kommer ta lång tid att tvätta ur stämpeln av gangsterkvarter, vilket riskerar hämma tillväxten i framtiden.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Det gnälls med jämna mellanrum på att våra rikstäckande medier skriver för lite om Skåne. Den bistra sanningen är att det inte skrivs orimligt lite. Det verkliga problemet är konsekvenserna av vad som skrivs.

Under två veckor i våras granskade jag själv och Rapidus nyhetschef Erik Olausson allt som de stora svenska tidningarna publicerade i tryck och på webb, samt kartlade minut för minut nyhetssändningarna från Ekot, SVT och TV4.

Vi kan konstatera att uppfattningen att Skåne förfördelas i uppmärksamhet gentemot övriga landet inte stämmer. Visst vore det trevligt om Sydsverige fick större genomslag i riksmedia, men vi får inte mindre publicitet än andra regioner ute i landet.

I tidningarna men framförallt etermedierna dominerar nyheter om politik och ekonomi, där de tunga beslutsfattarna de facto sitter i Stockholm. Utöver det är utrikesrapportering ett stort inslag i flödet.

Visst kan man tycka att de stora redaktionerna borde orka resa utanför sitt närområde för att gestalta nyheter. Och visst kan vi kräva att public service ger fler inslag ute från landet.

Men för det lär det krävas ett väsentligt omtag vad gäller nyhetsvärdering och resurser.

Det är istället när vi tittar på innehållet i rapporteringen som det finns anledning till oro. Upp mot 70 procent av materialet från Sydsverige handlar om kriminalitet. Malmö dominerar flödet — som speglar våld, otrygghet och sociala problem.

Så här ser bevakningen av Sydvästskåne ut i landets största tidningar:
Kriminalitet: 68 %
Kultur: 10 %
Ekonomi: 5,5 %
Olyckor 5,5 %
Övrigt: 11 %

Det är ett faktum att Malmö har fler anmälda brott per invånare än landet i snitt. Siffran ligger över den för Göteborg, även om den fortfarande är under Stockholms i BRÅ:s glåmiga statistik.

Jag är den förste att skriva under på att medierna måste rapportera om detta. Men jag vill också sätta ljuset på problem i själva rapporteringen.

Risken är nämligen stor att Malmö utmålas som farligare än det är.

Dagens Nyheter står för ett intressant exempel från granskningsperioden. En artikel om att tre grips för mordet på nyårsnatten 2011 kompletteras med en faktaruta om ytterligare sju mord i Malmö senaste tiden.

Andra medier använder begrepp som ”Mordvågen i Malmö”.

Nya våldshandlingar förefaller ha lättare att få genomslag, eftersom de inte längre ses som isolerade händelser utan bekräftar en bild av staden som laglöst land. Denna typ av rapportering späder på invånarnas otrygghet, som för övrigt är högst i landet i Malmö.

Men mediebilden avskräcker också andra intressenter, utanför Öresundsregionen.

En diskussion på nyhetssajten IT24, efter en artikel om hur företag som Axis, TAT och Qliktech rekryterar, illustrerar hur ryktet spinner utom kontroll. I kommentarfältet dyker det upp ett koncist men laddat inlägg som färgar en i grunden positiv artikel om Skåne:

”Hur är säkerhetsläget i Malmö då? Det är en av Europas farligaste städer…”

Det är inte länge sedan blickar från hela världen riktades mot Malmö i samband med Ilmar Reepalus uttalanden om judarnas säkerhet. Några av regionens toppchefer oroade sig också i en tidningsartikel i våras för att stadens rykte kunde komma att hämma möjligheterna att locka spetskompetens framöver.

Jag hävdar att det redan är så.

Den mörka bilden av Malmö påverkar mer än vi tror. Det kanske inte handlar om konkreta affärer som går i stöpet, utan mer om saker som inte blir av alls. Toppkompetens som inte ens överväger att flytta hit. Investerare som tittar åt andra hållet.

Vi har väl alla fått försvara Malmö och Skåne gentemot vänner och affärskontakter senaste tiden: ”Ja, det är tråkigt, men det händer positiva saker också.”

Precis där ligger utmaningen.

När Rapidus ringer upp varumärkesexperten Martin Gumpert lyfter han som exempel fram att sommarens nyhet om Eurovision Song Contest till Malmö slog ner som en bomb även på redaktionerna i Stockholm. På bara några dagar fick Öresundsregionen spaltmeter med mer eller mindre positiv uppmärksamhet.

Gumperts analys är att vi skåningar jobbar med för kort geografisk horisont. Det är roligare att vara kung i vårt eget (lilla) rike än bonde i ett stort land.

Näringslivet i Skåne har en stor andel tjänsteföretag, som i många fall är nöjda med lokala och regionala kunder. Det finns aktörer som lyckas nå ut brett, men vi måste höja siktet och satsa mer på nationellt eller internationellt genomslag för affärsidéer såväl som arrangemang och PR-arbete. 

I synnerhet Malmö behöver en tydlig, underliggande strategi för framtiden. Vad det till sist handlar om är att den goda utvecklingen har högre fart än de negativa skeendena.

Då kan vi färga om bilden av Skåne.

Rapidus mediegranskning omfattade Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Dagens Industri, Aftonbladet, Expressen, Rapport, Aktuellt, TV4 Nyheterna och tre dagliga nyhetssändningar från Ekot i Sveriges Radio. Undersökningen gjordes under veckorna 16 och 21 på uppdrag av Helsingborgs stad. Första granskningsveckan dominerades av rättegången mot Anders Behring Breivik, medan rättegången mot Peter Mangs fick stort genomslag andra veckan.

Kort sagt: Rapidus har i detalj granskat riksmediernas bild av Skåne och resultatet är eländigt. Det kommer ta lång tid […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad