fredag 22 november 2024

inloggad som

Dansk kryssningsboom spiller över till Malmö

Rekordmånga kryssningsturister hittar till Köpenhamn, med 368 fartyg i år börjar det bli ont om plats. Hamnbolaget Copenhagen Malmö Port vänder därför blicken över Sundet, där flytten av en containerterminal frigjort kajerna för fler passagerarfartyg. Det öppnar även för att marknadsföra Öresundsregionen som en gemensam kryssningsmetropol.

Totalt 750.000 kryssningsturister väntas i år till Köpenhamn. Det är en ökning med 13 procent mot 2010 och gör staden till det mest besökta kryssningsmålet i Östersjöregionen.

För att möta anstormningen är Copenhagen Malmö Port (CMP) i färd med upphandlingar för sammanlagt 800 miljoner danska kronor för en ny kaj med kringutrustning åt kryssningsfartyg. Den nya kajen ska med 1.100 meters längd kunna hantera tre fartyg av samma storlek som årets största hamngäst Celebrity Eclipse.

Men CMP har även börjat titta på Malmö som en säkerhetsventil då platsen i Köpenhamn inte räcker till. I Malmö har två stora kajer blivit lediga då delar av frakthanteringen flyttas till norra hamnen, där en ny containerterminal nyligen invigts.

— Det innebär att vi kan använda de kajerna till kryssningsfartyg om behovet uppstår. Malmö kommer dock inte kunna ta emot lika stora fartyg som Köpenhamn, säger Arnt Møller Pedersen, chef för kryssningstrafiken hos CMP.

CMP är Köpenhamns kommuns och Malmö stads gemensamma hamnbolag. Omsättningen 2010 landade på 675 miljoner kronor.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Rekordmånga kryssningsturister hittar till Köpenhamn, med 368 fartyg i år börjar det bli ont om plats. Hamnbolaget Copenhagen Malmö Port vänder […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Näringslivschefen: “Vi gjorde vad vi kunde för att behålla Kockums”

    Ett industriföretag som en gång var definierande för staden lämnar Malmö. Kommunens näringslivsdirektör Micael Nord menar att man gjorde vad man kunde för att behålla Kockums i stan, men tröstar sig med att flytten går inom regionen.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Malmö in i nytt globalt nätverk

    På onsdagen fattar Malmös kommunstyrelse beslut om att gå med i det Tokyo-skapade hållbarhetsnätverket G-Nets. Minc ska få 1,2 Mkr för att driva medlemskapet.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.

  • Vingligt i Move By Bike

    Move By Bike köper konkurrent och avvärjer det akuta konkurshotet.

  • Lejonkulan: Kan Elonroad etablera standard för elvägar?

    – Ambition har en prislapp, säger Elonroads vd Karing Ebbinghuas som söker 100 Mkr i riskkapital.