fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Dansk kryssningsboom spiller över till Malmö

Rekordmånga kryssningsturister hittar till Köpenhamn, med 368 fartyg i år börjar det bli ont om plats. Hamnbolaget Copenhagen Malmö Port vänder därför blicken över Sundet, där flytten av en containerterminal frigjort kajerna för fler passagerarfartyg. Det öppnar även för att marknadsföra Öresundsregionen som en gemensam kryssningsmetropol.

Totalt 750.000 kryssningsturister väntas i år till Köpenhamn. Det är en ökning med 13 procent mot 2010 och gör staden till det mest besökta kryssningsmålet i Östersjöregionen.

För att möta anstormningen är Copenhagen Malmö Port (CMP) i färd med upphandlingar för sammanlagt 800 miljoner danska kronor för en ny kaj med kringutrustning åt kryssningsfartyg. Den nya kajen ska med 1.100 meters längd kunna hantera tre fartyg av samma storlek som årets största hamngäst Celebrity Eclipse.

Men CMP har även börjat titta på Malmö som en säkerhetsventil då platsen i Köpenhamn inte räcker till. I Malmö har två stora kajer blivit lediga då delar av frakthanteringen flyttas till norra hamnen, där en ny containerterminal nyligen invigts.

— Det innebär att vi kan använda de kajerna till kryssningsfartyg om behovet uppstår. Malmö kommer dock inte kunna ta emot lika stora fartyg som Köpenhamn, säger Arnt Møller Pedersen, chef för kryssningstrafiken hos CMP.

CMP är Köpenhamns kommuns och Malmö stads gemensamma hamnbolag. Omsättningen 2010 landade på 675 miljoner kronor.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Rekordmånga kryssningsturister hittar till Köpenhamn, med 368 fartyg i år börjar det bli ont om plats. Hamnbolaget Copenhagen Malmö Port vänder […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Näringslivschefen: ”Vi gjorde vad vi kunde för att behålla Kockums”

    Ett industriföretag som en gång var definierande för staden lämnar Malmö. Kommunens näringslivsdirektör Micael Nord menar att man gjorde vad man kunde för att behålla Kockums i stan, men tröstar sig med att flytten går inom regionen.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.