söndag 18 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Öresundsbrons vinstprognos skjuts på framtiden

ØRESTAD. 2008 var året då Öresundsbron för första gången skulle gå med vinst. Men det var före finanskrisen. Efter minskad biltrafik i augusti och november räknar nu Öresundsbrokonsortiet med att återbetalningstiden för bron förlängs med fyra år.

Trots trafikökningar på drygt fem procent för biltrafiken och tio procent för tågtrafiken slutade resultatet 2008 före värdeförändringar och valutaeffekter med 61 miljoner danska kronor i förlust. Det är ändå en resultatförbättring med 28 miljoner mot 2007.

Främst var det finanskrisen som satte sitt tydliga avtryck i trafikstatistiken. Efter 10-20 procentiga ökningar i början av året blev augusti och november de första månaderna sedan brons öppnande då biltrafiken minskade jämfört med samma månad året innan.

— Framförallt är det fritidstrafiken från Sverige som minskar eftersom den danska kronan är så dyr. Det har varit en viss ökning åt motsatt håll, men det kompenserar inte helt, säger Öresundsbrokonsortiets finanschef Kaj V Holm.

För att vända trenden infördes vid årsskiftet speciella helgrabatter, något som ökat biltrafiken under helgerna i januari med i snitt 41 procent. Samtidigt har bron bestämt sig för att från och med mars höja brotaxorna i svenska kronor med åtta procent för att kompensera för den svaga svenska kronan.

Efter att den optimistiska prognosen för 2008 kommit på skam är konsortiet försiktigare i sina förutsägelser för 2009. Marknadschef Jacob Vestergaards mest pessimistiska scenario innefattar en trafikminskning med fyra procent.

— Jag tror inte att trafiken ökar mer än högst två procent i år, säger han till Rapidus.

Finanschef Kaj V Holm uppger att de trots finanskrisen räknar med en viss resultatförbättring under året, men vinst vågar de inte lova. Och återbetalningsperioden för själva bron förlängs från tidigare 30 till 34 år.

Erik Olausson

ØRESTAD. 2008 var året då Öresundsbron för första gången skulle gå med vinst. Men det var före finanskrisen. Efter minskad […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.

  • Vingligt i Move By Bike

    Move By Bike köper konkurrent och avvärjer det akuta konkurshotet.