tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rockwool fra test på Roskilde Festival til flygtningelejre

Den danske, globale Rockwool koncern bruger nu testresultater fra Roskilde Festival til at udvikle produkter, som koncernen vil tjene penge på i eksplosivt voksende flygtningelejre. Rockwools marked er stort for over 42 millioner mennesker er på flugt.

Det er netop oven på Roskilde Festival denne sommer aftalt, at Rockwool sammen med Folkekirkens Nødhjælp i efteråret skal til flygtningelejren Kakuma i det nordvestlige Kenya, hvor en halv million mennesker er på flugt fra kampe i Sydsudan.

Flygtningene kan bruge dels et shelter med stenuld, som både beskytter mod for høj varme og kulde, og en forstørret, firkantet køleboks med sider på 2,3 meter, hvor mad og medicin kan holdes køligt via solpaneler og andre strømkilder. Det var andet år Rockwool Cooler blev testet på Roskilde Festival, og nu skal den videre bl.a. i Kakuma.

– Vi har taget fat på et udviklingsarbejde, som vi selvfølgelig også skal tjene penge på, siger Dorte Gram, som er innovationschef for Rockwool.

Hun påpeger, at slår produkterne rigtigt igennem, er det store kunder som FN´s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, der er interessante for Rockwool.

I år var tre innovative, cleantech kølecontainere stillet op på Roskilde Festival. Udviklingen handler her om, at el fra solpaneler også skal kunne lagres i kølecontainerne, så de også kan fungere om natten. Ligeledes havde Rockwool shelters stillet op på et særligt område, hvor festivalgæster kunne leje dem. De specialudviklede sider af stenuld holdt teltet køligt selv da temperaturen kom over 30 grader.

DTU – Danmarks Tekniske Universitet – var med ved den første udvikling af kølecontaineren. Men et oprindeligt planlagt firma for produktet er skrottet i første omgang, da kølecontaineren skal testes yderligere før solpanelerne virker som de skal. Rockwool Cooler er bygget op af moduler, der gør den let at transportere og samle. Kølecontaineren har desuden få komponenter. Det gør behovet for vedligeholdelse og udskiftning minimal.

Rockwool koncernen har over 11.000 ansatte i 35 lande og hovedkvarter ved København.

Keld Broksø

Den danske, globale Rockwool koncern bruger nu testresultater fra Roskilde Festival til at udvikle produkter, som koncernen vil tjene penge […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Dela upp Svenska Kraftnät”

    Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät har fullt fokus på vinstmaximering. Det slår negativt mot företag i elprisområde 4. Därför bör myndigheten delas upp. Det säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.


  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.

  • Han vill till börsen med miljardvision

    Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.