Trots dagens fokus på el- och hybridbilar har den klassiska fossilbränslemotorn långt ifrån spelat ut sin roll. Forskningscentret KCFP vid Lunds tekniska högskola har just fått 89 miljoner kronor i anslag för sin forskning kring bränslesnålare bensin- och dieselmotorer. Bland bidragsgivarna finns industrijättar som Volvo, Scania och Toyota.
Pengarna kommer två veckor efter att Energimyndigheten gett 60 miljoner kronor till det närbesläktade forskningscentret Cecost, Center for Combustion Science and Technology, även det vid LTH.
KCFP, Kompetenscentrum för förbränningsprocesser, har funnits sedan mitten av 1990-talet och omfattar i dag närmare 20 forskare. Vid centret vidareutvecklas tekniken bakom de diesel- och bensinmotorer som driver 95 procent av Sveriges bilar. Fokus ligger främst på att utveckla motorer som fungerar vid lägre förbränningstemperaturer än dagens 3.000 grader för att minska mängden giftiga kväveoxider. Därmed hoppas forskarna få fram motorer med högre verkningsgrad utan att utsläppen av skadliga partiklar ökar.
— En bensinmotor har i dag en verkningsgrad på cirka 35 procent, en dieselmotor 40-45 procent. Vårt långsiktiga mål är en motor med 60 procents verkningsgrad, säger Bengt Johansson, professor vid institutionen för energivetenskaper och föreståndare för KCFP.
Den framtidsvisionen har väckt intresse från fordonsindustrin. Av de 89 miljonerna kommer en tredjedel från Energimyndigheten, en tredjedel från universitetet centralt och resten från centrets industripartner, däribland Volvo Cars, Saab Automobile, Scania, Toyota och Caterpillar.
Fram till 2013 ska pengarna räcka, vid det laget hoppas Bengt Johansson ha tagit fram en prototypmotor med minst 50 procents verkningsgrad.
Utöver att fila på olika bränsleblandningar och designen av interna motordelar tittar forskarna bland annat på vad som händer kemiskt under själva förbränningen. Här används specialmotorer som delvis är byggda av glas för att vara genomskinliga och ett laserverktyg utvecklat vid Cecost.
Erik Olausson