Sex bolag stod på tisdagen i startfältet vid Rapidus pitchevent – ett krafttag för att samla både svenskt och danskt riskkapital. Tillsammans söker bolagen uppemot 50 miljoner kronor för att skala upp sin verksamhet. Se här vilka som deltog.
Den här artikeln är öppen för alla att läsa. Dela den gärna med dina affärsbekanta.
Tillsammans med Rapidus partner, Danske Bank och Danish Business Angel Network, (DanBAN), hade sex startups och scaleups bjudits in för att ta plats på scenen och presentera sina affärsidéer för danska och svenska investerare.
Moderatorer för kvällen var Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede, Trine Hoffensetz Winther från DanBAN och Danske Banks Stine Jersie Olsen, ansvarig för Private Banking Growth på den danska sidan. Kvällen kickades i gång med ett varmt välkomnande och sen var det dags för de pitchande bolagen att ta över showen. Varje bolag fick tio minuter på sig att presentera sin affärsidé och efter varje pitch fanns det tid för frågor från publiken, som inte var sen på att grilla kvällens entreprenörer.
– Öresund är för djupt och brett. Om vi kan få affärsänglar från både Sverige och Danmark att intressera sig för start-och scaleups så kommer ett plus ett att bli tre, säger Gunnar Wrede.
Först ut att pitcha var Pau Gargallo och hans Curastream AI, ett Malmöbolag med sju heltidsanställda som utvecklar en mjukvarulösning som skriver patientjournaler redan medan läkaren pratar med patienten. Kontentan av pitchen: Alltför mycket tid i vården läggs på administration. Det kan Curastream ändra på.
– Det kan ta mellan 4-15 minuter att skriva journalanteckningar, vår tjänst gör det på någon enstaka minut, säger Pau Gargallo.
Curastream söker investeringar på cirka 4,5 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att skala upp och bygga ut teamet. Värt att tillägga är att Pau Gargallo är en av Rapidus senaste, hyllade 34:or. Han har också medverkat i Rapidus podd Lejonkulan. Läs mer och lyssna på avsnittet här.
Pitch nummer två kom från det hajpade protesföretaget Anatomic Studios som tillverkar och säljer designade skal till proteser. Affärsidén bygger helt enkelt på att proteser ska vara både funktionella och vackra. Enligt Anatomic Studios genomgår 800 personer, enbart i USA, en amputation varje dag. Det finns många funktionella proteser, men designen är tråkig och utvecklingen har stått still i flera år. Det vill Malmöbolaget ändra på.
– Genom vår 3D-design och 3D-printade proteser kan patienten få personligt utformade och anpassade proteser, som ökar såväl välbefinnande som självförtroende, sa Christian Veraeus, som tillsammans med Emelie Strömshed grundat Anatomic Studios, i dag på marknader i 24 länder.
Han sa vidare att “det finns sju miljoner protesanvändare och om vi når 25 procent av dessa användare beräknar vi kunna nå en marknad på 12 miljarder”. Bolaget söker nu 6 miljoner kronor, främst för att öka försäljningen och nå break-even om cirka två år. Läs mer om Anatomic Studios här.
Sista bolaget att pitcha innan paus var Lifefinder i Lund som utvecklar en “digital skyddsängel”, som kompletterar traditionella säkerhetsåtgärder som hjälmar och skyddskläder.
– Genom små sensorer integrerade i kläder och utrustning kan vårt system upptäcka onormala situationer och ge kritiska larm för snabba räddningsinsatser, sa Lifefinders Anders Schening.
Nyckeln till bolagets framgång ligger enligt Anders Schening i enkelheten.
– De larmande enheterna behöver inte laddas och de är enkla att fästa på kläder och utrustning.
Marknadsutsikterna är enligt Lifefinder goda och bolaget tror att det här typen av system kommer vara standard inom fem år. Lifefinder söker 15 miljoner kronor för att bygga organisationen, öka försäljningen, skala upp nå positivt kassaflöde.
Efter pausen var det dags för Iamrunbox från Lund att dra sin pitch. Bolaget vill att du ska springa till jobbet och tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Förra året hade bolaget rekordomsättning med lönsamhet.
— Vi är marknadsledande i vår nisch, att springa till jobbet med sin laptop och att den inte ska skaka. Vi har några konkurrenter, men ingen av de större spelarna gör det vi gör, säger medgrundare och marknadschef David Axelsson.
Vidare sa han att hållbara produkter är av yttersta vikt och de ska hålla en hel livstid. Iamrunbox strävar också efter att vara klimatneutrala. Produktlinjen bestå av fem ryggsäckar i olika storlekar, några vattentäta, och de ska tilltala en aktiv publik som bryr sig om miljön och hållbarhet.
Iamrunbox söker nu investeringar på totalt 6 miljoner kronor (3 Mkr är redan säkrade) för att bland annat skala upp bolagets digitala marknadsföring för att öka intäkterna, och för att öka rörelsekapitalet. Fördjupa dig i Iamrunbox med en färsk Rapidusartikel här.
IoT-bolaget Sensative från Lund har två delar i sin produktportfölj: Dels fysiska IoT-sensorer, dels en plattform som kan koppla ihop sensorer och uppkopplade prylar från olika tillverkare med applikationer och tjänster från andra företag. Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Medgrundaren Mats Pettersson förklarade:
– Under det gånga året har vi arbetat mycket med att få till starka paketeringar inom specifika områden, som skapar direkt slutkundsvärde och går att sälja till flera kunder utan stora anpassningar.
Sensative söker nu 10 miljoner kronor för att skala upp. Läs om Sensitives nystart här.
Sist ut var Malmöbolaget Re:meat, som är först i Sverige med att utveckla odlat kött. De presenterades som pionjärer inom området.
– Köttproduktion är ett stort miljöproblem samtidigt som människor älskar att äta kött. Odlat kött har mycket lägre klimatavtryck än vanligt kött. Samtidigt måste det odlade köttet vara kostnadseffektivt, sa Re:meats vd Jacob Schaldemose Peterson.
Re:meat ska dock inte vara en köttproducent, utan licensiera tekniken till existerande köttproducenter, som till exempel Dafgårds och Ikeas köttbullar.
Re:meats kapitalrunda är på 6 miljoner kronor, vara bolaget redan fått in 75 procent. Läs om Re:meat och lyssna på avsnittet när de var med i Lejonkulan här.
Om du missade tisdagens event så kan vi glatt meddela att det blir fler samarrangemang mellan Rapidus och Danske Bank framöver. Som Rapidusprenumerant är du alltid varmt välkommen.
Om du inte redan är prenumerant så passa på att bli det här. Du blir en del av vårt exklusiva nätverk och får ta del av Rapidus nyhetsbevakning av Skånes näringsliv.
Text: Martin Linderoth
Foto: Kristoffer Lindblad