Världens största containerrederi, A.P. Møller-Mærsk, med huvudkontor i Köpenhamn och transporter i 130 länder, gjorde ett rekordresultat för 2022 – men nu rasar fraktpriserna.
Fraktpriserna var skyhöga under 2022 års första hälft. Nedgången började märkas under andra hälften och utvecklades under det fjärde kvartalet till kollaps. Det drog ner Mærsks räkenskaper, som resulterade i en minskning av intäkter och vinst med 18 procent jämfört med fjärde kvartalet 2021.
För helåret blev det dock ett alla tiders rekord. Resultatet efter skatt på 29,3 miljarder dollar, motsvarande mer än 300 miljarder svenska kronor, är en ökning med 63 procent jämfört med 2021.
Det fina resultatet har dock väckt en kritisk debatt i Danmark. Mærsk har privilegier genom att bara betala så kallad tonnageskatt på fraktvolym – inte på vinsten. Men när Mærsk ser fram emot 2023 räknar de med ett rörelseresultat (EBITDA) på motsvarande 82-114 miljarder svenska kronor. Orsaken är de fallande fraktpriserna.
Maersk ger inga konkreta uppskattningar om fraktprisernas utveckling, men Dubais hamnbolag, DP World, har meddelat att de förväntar sig en ytterligare nedgång på 20 procent i år. DP World konkurrerar direkt med hamnbolaget APM Terminals, som ägs av A.P. Møller-Mærsk.
Mærsks nya vd från januari i år, Vincent Clerc, säger i ett uttalande att “nya typer av osäkerheter väntar”. Som svar på detta är A.P Møller-Mærsk i färd med att ändra affärsmodell. Mærsk har brutit alliansen med världstvåan, den schweiziska rederijätten MSC, och en förvandling pågår från containerföretag till logistikföretag från dörr till dörr.
– För kunderna är det strategiskt avgörande att se till att deras leveranskedjor är robusta och hållbara, säger Vincent Clerc i årets bokslutsrapport och pekar på flera utmaningar:
- Förlorade laster i Ryssland, som Mærsk har gått ut ur, och i Ukraina.
- Ekonomin i Europa har försämrats.
- Fraktefterfrågan i Kina har sjunkit till följd av landets covidpolicy.
- Under 2023 kommer efterfrågan på containerfrakt att minska – samtidigt som det finns order på 10 procent extra kapacitet i containerproduktionen. Även detta leder till fallande fraktpriser.
- Den gröna omställningen är dyr. Målet är nollutsläpp till 2040 och 2022 beställde Mærsk sex nya metanoldrivna fartyg. Det första fartyget blir klart i år, målet är att ha 13 stycken.
Mærsk släppte sitt rekordresultat i förra veckan och sedan dess har B-aktien sjunkit från drygt 16.000 danska kronor per aktie till 15.300 danska kronor.
Keld Broksø