torsdag 21 november 2024

inloggad som

Sjunkande fraktpriser tynger Mærsk

|  
|  

Världens största containerrederi, A.P. Møller-Mærsk, med huvudkontor i Köpenhamn och transporter i 130 länder, gjorde ett rekordresultat för 2022 – men nu rasar fraktpriserna.

Fraktpriserna var skyhöga under 2022 års första hälft. Nedgången började märkas under andra hälften och utvecklades under det fjärde kvartalet till kollaps. Det drog ner Mærsks räkenskaper, som resulterade i en minskning av intäkter och vinst med 18 procent jämfört med fjärde kvartalet 2021.

För helåret blev det dock ett alla tiders rekord. Resultatet efter skatt på 29,3 miljarder dollar, motsvarande mer än 300 miljarder svenska kronor, är en ökning med 63 procent jämfört med 2021.

Det fina resultatet har dock väckt en kritisk debatt i Danmark. Mærsk har privilegier genom att bara betala så kallad tonnageskatt på fraktvolym – inte på vinsten. Men när Mærsk ser fram emot 2023 räknar de med ett rörelseresultat (EBITDA) på motsvarande 82-114 miljarder svenska kronor. Orsaken är de fallande fraktpriserna.

Maersk ger inga konkreta uppskattningar om fraktprisernas utveckling, men Dubais hamnbolag, DP World, har meddelat att de förväntar sig en ytterligare nedgång på 20 procent i år. DP World konkurrerar direkt med hamnbolaget APM Terminals, som ägs av A.P. Møller-Mærsk.

Mærsks nya vd från januari i år, Vincent Clerc, säger i ett uttalande att “nya typer av osäkerheter väntar”. Som svar på detta är A.P Møller-Mærsk i färd med att ändra affärsmodell. Mærsk har brutit alliansen med världstvåan, den schweiziska rederijätten MSC, och en förvandling pågår från containerföretag till logistikföretag från dörr till dörr.

– För kunderna är det strategiskt avgörande att se till att deras leveranskedjor är robusta och hållbara, säger Vincent Clerc i årets bokslutsrapport och pekar på flera utmaningar:

  • Förlorade laster i Ryssland, som Mærsk har gått ut ur, och i Ukraina.
  •  Ekonomin i Europa har försämrats.
  •  Fraktefterfrågan i Kina har sjunkit till följd av landets covidpolicy.
  •  Under 2023 kommer efterfrågan på containerfrakt att minska – samtidigt som det finns order på 10 procent extra kapacitet i containerproduktionen. Även detta leder till fallande fraktpriser.
  •  Den gröna omställningen är dyr. Målet är nollutsläpp till 2040 och 2022 beställde Mærsk sex nya metanoldrivna fartyg. Det första fartyget blir klart i år, målet är att ha 13 stycken.

Mærsk släppte sitt rekordresultat i förra veckan och sedan dess har B-aktien sjunkit från drygt 16.000 danska kronor per aktie till 15.300 danska kronor.

Keld Broksø

Världens största containerrederi, A.P. Møller-Mærsk, med huvudkontor i Köpenhamn och transporter i 130 länder, gjorde ett rekordresultat för 2022 – […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.

  • Vingligt i Move By Bike

    Move By Bike köper konkurrent och avvärjer det akuta konkurshotet.

  • Lejonkulan: Kan Elonroad etablera standard för elvägar?

    – Ambition har en prislapp, säger Elonroads vd Karing Ebbinghuas som söker 100 Mkr i riskkapital.

  • Grönt fartyg banar väg för svensk metanol

    Maersks första gröna containerfartyg har nyligen döpts i Köpenhamn. Det förväntas bli en game changer för produktion av metanol i både Danmark och Sverige.

  • Parkster på väg över 1 miljard

    Lundabolaget Parkster kommer att bryta miljardvallen i omsättning i år.