söndag 24 november 2024

inloggad som

Skånsk forskartrio bygger miljardindustri i Norrland

Den skånska kemisten Lars Stigssons patent är basen för anläggningen SunPine i Piteå, som 2016 omsatte 950 miljoner kronor på att utvinna bio-diesel ur tallolja. Nu är han och kompanjonerna Anders Arkell och Christian Hulteberg på god väg att göra om samma resa med en teknik att utvinna drivmedel till bilar ur svartlut från pappersbruken.

Sedan i vintras puttrar en norrländsk pilotanläggning som kan separera ut ligninet ur svartlutet via ett membran. Polymerkedjorna i ligninet delas sedan upp i mindre delar och renas till en olja som slutligen hydreras med vätgas för att få bort överflödigt syre. Resultatet blir bio-diesel som det går att driva bilar, bussar och lastbilar med.

– Pilotanläggningen kan hantera ungefär en kubikmeter om dagen. Vi behöver skala upp det 100 gånger för att nå industriell nivå, något som kan bli verklighet under 2018, säger Lars Stigsson till Rapidus.

Han vill inte uppge var pilotanläggningen är placerad med enligt vad Rapidus erfar sker försöken på Smurfit Kappas pappersbruk i Piteå. Vägg i vägg finns en forskningsanläggning inom statliga Rise, där slutstegen i processen – hydreringen med vätgas – håller på att provas ut i en separat testanläggning.

Utvecklingen är lagd i bolaget SunCarbon, som Lars Stigsson bildade för några år sedan tillsammans med Anders Arkell, doktor i kemiteknik vid Lunds universitet och Christian Hulteberg, Lundaforskare inom kemisk katalys. Hittills har trion finansierat arbetet själva samt med forskningsbidrag från Mistra, Energimyndigheten och BioLi 2.0, ett statligt 38-miljonersprojekt för att ta fram användbara råvaror ur lignin.

I SunPine gick Preem, Södra och Sveaskog in på ett tidigt stadium och satsade 350 miljoner kronor på att få fabriken på plats. Lars Stigsson räknar med samma förlopp för SunCarbon.

– Jag tror det finns många som är intresserade. Talloljan kommer också från skogsråvara, men ligninet finns i mycket större mängd. I dag bränner vi upp miljoner ton lignin i massaindustrins sodapannor, säger han.

SunCarbon sysselsätter ett tiotal personer i Piteå, vid kemiteknikinstitutionen på LTH samt vid Christian Hultebergs labb i Tygelsjö utanför Malmö.

Lars Stigsson är även mannen bakom bolaget Treetotextile, grundat 2014 och med Ikea och H&M som delägare. Verksamheten, som nyligen uppmärksammades av Di Digital, är inriktad på en metod att producera textilfiber av cellulosa. En större pilotanläggning för tekniken har uppförts hos statliga forskningsinstitutet Swerea IVF i Mölndal. Under 2016 blev de första textilproverna klara och ägarna har nu beslutat gå vidare med kommersialiseringsprocessen.

Erik Olausson

Den skånska kemisten Lars Stigssons patent är basen för anläggningen SunPine i Piteå, som 2016 omsatte 950 miljoner kronor på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.