söndag 24 november 2024

inloggad som

Rockwool fra test på Roskilde Festival til flygtningelejre

Den danske, globale Rockwool koncern bruger nu testresultater fra Roskilde Festival til at udvikle produkter, som koncernen vil tjene penge på i eksplosivt voksende flygtningelejre. Rockwools marked er stort for over 42 millioner mennesker er på flugt.

Det er netop oven på Roskilde Festival denne sommer aftalt, at Rockwool sammen med Folkekirkens Nødhjælp i efteråret skal til flygtningelejren Kakuma i det nordvestlige Kenya, hvor en halv million mennesker er på flugt fra kampe i Sydsudan.

Flygtningene kan bruge dels et shelter med stenuld, som både beskytter mod for høj varme og kulde, og en forstørret, firkantet køleboks med sider på 2,3 meter, hvor mad og medicin kan holdes køligt via solpaneler og andre strømkilder. Det var andet år Rockwool Cooler blev testet på Roskilde Festival, og nu skal den videre bl.a. i Kakuma.

– Vi har taget fat på et udviklingsarbejde, som vi selvfølgelig også skal tjene penge på, siger Dorte Gram, som er innovationschef for Rockwool.

Hun påpeger, at slår produkterne rigtigt igennem, er det store kunder som FN´s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, der er interessante for Rockwool.

I år var tre innovative, cleantech kølecontainere stillet op på Roskilde Festival. Udviklingen handler her om, at el fra solpaneler også skal kunne lagres i kølecontainerne, så de også kan fungere om natten. Ligeledes havde Rockwool shelters stillet op på et særligt område, hvor festivalgæster kunne leje dem. De specialudviklede sider af stenuld holdt teltet køligt selv da temperaturen kom over 30 grader.

DTU – Danmarks Tekniske Universitet – var med ved den første udvikling af kølecontaineren. Men et oprindeligt planlagt firma for produktet er skrottet i første omgang, da kølecontaineren skal testes yderligere før solpanelerne virker som de skal. Rockwool Cooler er bygget op af moduler, der gør den let at transportere og samle. Kølecontaineren har desuden få komponenter. Det gør behovet for vedligeholdelse og udskiftning minimal.

Rockwool koncernen har over 11.000 ansatte i 35 lande og hovedkvarter ved København.

Keld Broksø

Den danske, globale Rockwool koncern bruger nu testresultater fra Roskilde Festival til at udvikle produkter, som koncernen vil tjene penge […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.