Den danska isoleringskoncernen Rockwool använder testresultat från Roskildefestivalen för att utveckla produkter till ett segment som koncernen kan tjäna stora pengar på – flyktingläger. Rockwools potentiella marknad består i 42 miljoner människor på flykt.
Efter tester på två Roskildefestivaler i rad har Rockwool slutit ett avtal med danska Folkekirkens Nødhjælp om att till hösten inleda ett samarbete i flyktinglägret Kakuma i nordvästra Kenya, där det bor en halv miljon människor som flytt striderna i Sydsudan.
Avtalet innebär att Rockwool ska undersöka möjligheterna för att sätta upp dels nödbostäder isolerade med stenull som skyddar både mot hög värme och kyla, dels fyrkantiga kylrum där mat och medicin kan hållas kyld via solpaneler och andra strömkällor.
– Vi har startat ett utvecklingsarbete som vi självklart också ska tjäna pengar på, säger Rockwools innovationschef Dorte Gram till Rapidus.
Hon påpekar att om produkterna slår igenom är det stora kunder som FN:s flyktingkommissariat som är intressanta för Rockwool.
I somras testades tre innovativa kylcontainrar på Roskildefestivalen. Utvecklingsprojektet handlade om att kunna lagra el från solpaneler i containrarna, så att de kan fungera även om natten. Likaledes satte Rockwool upp tre av sina specialutvecklade nödbostäder som festivalgästerna kunde hyra.
DTU, Danmarks Tekniska Universitet, var delaktig vid den inledande utvecklingen av kylcontainrarna, men fler tester behövdes för att få solpanelerna att fungera som de ska.
Rockwools slutprodukt är en kylcontainer uppbyggd av moduler och ett fåtal komponenter, vilket gör den lätt att transportera och montera, samt att behovet av underhåll och reservdelar blir minimalt.
Rockwoolkoncernen har över 11.000 anställda i 35 länder och sitt huvudkontor i Köpenhamn.
Keld Broksø