tisdag 17 december 2024

inloggad som

Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

|  
|  

I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

– Det är tråkigt att Sverige inte vill vara ett föregångsland. Regeringsuppdraget har varit för snävt. Trafikverket har bara utrett om elvägar skulle vara till nytta för tunga lastbilar. Där är jag beredd att hålla med om att det skulle vara för kostsamt. Men studier visar att om man räknar in hela fordonsflottan ger det helt andra förutsättningar. Så gör man i exempelvis Frankrike. Fördelen med att ladda från marken är precis att man kan ladda alla typer av fordon, säger Karin Ebbinghaus. Hon fortsätter:

“För oss är det är tråkigt men ingen katastrof.”

karin Ebbinghaus

– För oss är det tråkigt men ingen katastrof. Vi är väldigt fokuserade på att få ut vår lösning i andra applikationsområden. Vi har hela tiden sett systemet med stora upphandlingar som en stor risk för oss. Det är därför vi även satsar globalt och jobbar mycket med vår användargrupp slutna system, som exempelvis hamnar. Vi har nyligen installerat 200 meter elväg för hamnar vid trucktillverkaren Kalmars innovationscenter i Ljungby. Och inom kort kommer vi att signera två nya avtal.

Elonroads elväg hos Kalmar blev klar för några veckor sedan och ska användas för att minska behovet av stationär laddning när tunga containrar ska flyttas i hamnar.

I Sverige fanns för några år sedan planer på att på lång sikt bygga 240 mil svenska elvägar. I första hand skulle man bygga 100 mil elväg till en kostnad av runt 20 miljarder kronor.

Trafikverkets rapport, Planeringsunderlag elvägar – Konsekvensbeskrivning av en framtida utbyggnad av elvägar, uppmärksammades först av SR Ekot på torsdagen. Rapporten slår fast att det riskerar att bli för kostsamt för ett litet land som Sverige att vara pionjär i Europa och att starta en större elvägsutbyggnad då elvägar fortfarande är under utveckling.

Trafikverket har också pausat bygget av den första permanenta elvägen mellan Hallsberg-Örebro på grund av otillräcklig finansiering.

Elonroad har andra projekt med sina automatiserade dynamiska och statiska laddningslösningar.

På en motorväg utanför Paris deltar Elonroad i bygget av en elvägssträcka som ska vara klar om några år. Bolaget har också installerat en automatisk laddstation för fjärrstyrda bilar hos bildelningsföretaget Elmo i Estland, och i USA har man ett pilotprojekt för laddning av tyngre fordon tillsammans med Walmart-leverantören ESL. Dessutom samarbetar företaget med Aisin, en global ledare inom fordonskomponenter, samt stödjer flera logistikföretag med deras laddinfrastruktur.

Elonroad är grundat i Lund och har under en längre tid förgäves sökt nya investerare för en större kapitalrunda.

Elisabet Ottosson

I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • De letar efter nästa spelsuccé

    Med en halv miljard kronor har Behold Ventures seglat upp som Sveriges största fond för spelutveckling. Magnus Kenneby och hans kollegor investerar i en snabbt växande industri där riskkapital fortfarande är sällsynt.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Snygg ersätter Wendén

    Ebba Walberg Snygg är namnet på den nya högsta chefen på advokatfirman Moll Wendén. Hon ersätter grundaren Stefan Wendén som kliver åt sidan.