måndag 3 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

|  
|  

I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

– Det är tråkigt att Sverige inte vill vara ett föregångsland. Regeringsuppdraget har varit för snävt. Trafikverket har bara utrett om elvägar skulle vara till nytta för tunga lastbilar. Där är jag beredd att hålla med om att det skulle vara för kostsamt. Men studier visar att om man räknar in hela fordonsflottan ger det helt andra förutsättningar. Så gör man i exempelvis Frankrike. Fördelen med att ladda från marken är precis att man kan ladda alla typer av fordon, säger Karin Ebbinghaus. Hon fortsätter:

”För oss är det är tråkigt men ingen katastrof.”

karin Ebbinghaus

– För oss är det tråkigt men ingen katastrof. Vi är väldigt fokuserade på att få ut vår lösning i andra applikationsområden. Vi har hela tiden sett systemet med stora upphandlingar som en stor risk för oss. Det är därför vi även satsar globalt och jobbar mycket med vår användargrupp slutna system, som exempelvis hamnar. Vi har nyligen installerat 200 meter elväg för hamnar vid trucktillverkaren Kalmars innovationscenter i Ljungby. Och inom kort kommer vi att signera två nya avtal.

Elonroads elväg hos Kalmar blev klar för några veckor sedan och ska användas för att minska behovet av stationär laddning när tunga containrar ska flyttas i hamnar.

I Sverige fanns för några år sedan planer på att på lång sikt bygga 240 mil svenska elvägar. I första hand skulle man bygga 100 mil elväg till en kostnad av runt 20 miljarder kronor.

Trafikverkets rapport, Planeringsunderlag elvägar – Konsekvensbeskrivning av en framtida utbyggnad av elvägar, uppmärksammades först av SR Ekot på torsdagen. Rapporten slår fast att det riskerar att bli för kostsamt för ett litet land som Sverige att vara pionjär i Europa och att starta en större elvägsutbyggnad då elvägar fortfarande är under utveckling.

Trafikverket har också pausat bygget av den första permanenta elvägen mellan Hallsberg-Örebro på grund av otillräcklig finansiering.

Elonroad har andra projekt med sina automatiserade dynamiska och statiska laddningslösningar.

På en motorväg utanför Paris deltar Elonroad i bygget av en elvägssträcka som ska vara klar om några år. Bolaget har också installerat en automatisk laddstation för fjärrstyrda bilar hos bildelningsföretaget Elmo i Estland, och i USA har man ett pilotprojekt för laddning av tyngre fordon tillsammans med Walmart-leverantören ESL. Dessutom samarbetar företaget med Aisin, en global ledare inom fordonskomponenter, samt stödjer flera logistikföretag med deras laddinfrastruktur.

Elonroad är grundat i Lund och har under en längre tid förgäves sökt nya investerare för en större kapitalrunda.

Elisabet Ottosson

I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Danir sätter bolag på Londonbörsen

    Ett energislag som är både förnybart och planerbart är rena drömmen för Europas regeringar. Cindrigo är bolaget som vill investera 7 miljarder kronor i just detta och börsnoterades i London i fredags. Dan Olofsson är med 30 procent största ägare.

  • Finansiella målen borta – nu sparkas vd:n

    Efter ett år med tuffa sparkrav och avskaffade mål stuvar Iconovo om i ledningen. Vd Johan Wäborg får gå – och Anders Månsson tar över.

  • Sharetex gör din tröja till en schampoflaska

    Endast 1 procent av textilavfallet i EU återanvänds eller återvinns. Resten går upp i rök. Bara i Sverige förbränns 80 000 ton textilier per år. Det vill Malmöbolaget Sharetex ändra på.


  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.

  • Han vill till börsen med miljardvision

    Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.