onsdag 22 januari 2025

inloggad som

Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

|  
|  

I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

– Det är tråkigt att Sverige inte vill vara ett föregångsland. Regeringsuppdraget har varit för snävt. Trafikverket har bara utrett om elvägar skulle vara till nytta för tunga lastbilar. Där är jag beredd att hålla med om att det skulle vara för kostsamt. Men studier visar att om man räknar in hela fordonsflottan ger det helt andra förutsättningar. Så gör man i exempelvis Frankrike. Fördelen med att ladda från marken är precis att man kan ladda alla typer av fordon, säger Karin Ebbinghaus. Hon fortsätter:

“För oss är det är tråkigt men ingen katastrof.”

karin Ebbinghaus

– För oss är det tråkigt men ingen katastrof. Vi är väldigt fokuserade på att få ut vår lösning i andra applikationsområden. Vi har hela tiden sett systemet med stora upphandlingar som en stor risk för oss. Det är därför vi även satsar globalt och jobbar mycket med vår användargrupp slutna system, som exempelvis hamnar. Vi har nyligen installerat 200 meter elväg för hamnar vid trucktillverkaren Kalmars innovationscenter i Ljungby. Och inom kort kommer vi att signera två nya avtal.

Elonroads elväg hos Kalmar blev klar för några veckor sedan och ska användas för att minska behovet av stationär laddning när tunga containrar ska flyttas i hamnar.

I Sverige fanns för några år sedan planer på att på lång sikt bygga 240 mil svenska elvägar. I första hand skulle man bygga 100 mil elväg till en kostnad av runt 20 miljarder kronor.

Trafikverkets rapport, Planeringsunderlag elvägar – Konsekvensbeskrivning av en framtida utbyggnad av elvägar, uppmärksammades först av SR Ekot på torsdagen. Rapporten slår fast att det riskerar att bli för kostsamt för ett litet land som Sverige att vara pionjär i Europa och att starta en större elvägsutbyggnad då elvägar fortfarande är under utveckling.

Trafikverket har också pausat bygget av den första permanenta elvägen mellan Hallsberg-Örebro på grund av otillräcklig finansiering.

Elonroad har andra projekt med sina automatiserade dynamiska och statiska laddningslösningar.

På en motorväg utanför Paris deltar Elonroad i bygget av en elvägssträcka som ska vara klar om några år. Bolaget har också installerat en automatisk laddstation för fjärrstyrda bilar hos bildelningsföretaget Elmo i Estland, och i USA har man ett pilotprojekt för laddning av tyngre fordon tillsammans med Walmart-leverantören ESL. Dessutom samarbetar företaget med Aisin, en global ledare inom fordonskomponenter, samt stödjer flera logistikföretag med deras laddinfrastruktur.

Elonroad är grundat i Lund och har under en längre tid förgäves sökt nya investerare för en större kapitalrunda.

Elisabet Ottosson

I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Perfekt pitch hos Rapidus

    Sex bolag stod på tisdagen i startfältet vid Rapidus pitchevent – ett krafttag för att samla både svenskt och danskt riskkapital. Tillsammans söker bolagen uppemot 50 miljoner kronor för att skala upp sin verksamhet.

  • Eventet drog storpublik

    Rapidus allra första pitchevent drog storpublik till Elite Hotel Ideon i Lund på tisdagseftermiddagen. Regionens mest spännande företag som står inför uppskalning fick chansen att presentera sig för investerare, branschfolk och nyfikna Rapidusvänner.


  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning.